24 mars 2021

Anna Ihrén - Nattvakten

 

Jubileumsserien #1
Titel & Omslag
Titeln har med konstnären Rembrandts världsberömda målning att göra, för den heter Nattvakten. 

Handling
Den stora skridskobanan i Göteborg är dekorerad med isskulpturer och gnistrande granar. Förälskade par och familjer njuter av stämningen. Men så gör en liten flicka en fasansfull upptäckt: I en av isskulpturerna ser hon en infrusen man. Den döde visar sig vara en av stadens politiker, Lennart Starck. Fallet får högsta prioritet hos Göteborgspolisen, där Sandra Haraldsson erbjuds en ny tjänst. 

Hennes kollega Dennis Wilhelmson är tjänstledig och studerar musikhistoria i Stockholm. Där träffar han Jasmin som han lärt känna på kursen. Men plötsligt försvinner Jasmin utan förklaring. Spåren leder Dennis mot Amsterdam - han dras in i en härva av otäcka händelser och inser snart att han befinner sig i livsfara.    

Mina åsikter
Jag älskade ju Smögen serien med Sandra och David så en ny serie men där karaktärerna från den första finns med gör ju att man har väldigt höga förväntningar och jag blev verkligen inte besviken.

Precis som tidigare böcker av Anna Ihrén så hade den här boken riktigt högt tempo, mycket som händer och väldigt mycket spänning. I den här boken så suddas verkligen gränserna ut, den fina familjen som inte vill att dottern ska dejta en kille från förorten samtidigt som de själva inte har rent mjöl i påsen. 

Den här boken var riktigt bra och jag kommer genast börja lyssna på andra boken i serien som heter Maskmakaren. 

Spoiler varning!

Alltså camilla stålberg, jag förstår inte varför hon hatar Dennis så  mycket, drar in både hans sjukskrivning och sen struntar i vad som händer han i Holland. Vette tusan om hans ex, Camillas sambo skulle uppskatta det, jag hade verkligen velat veta vad hon säger om Camillas beteende. 

Jag hade ju hoppats att Camillas dotter hade gjort någonting olagligt så att Camilla hade tagits ner på jorden och kanske börjat prioritera sin dotter i först hand, nu är det jobbet och kärleken som går i första hand. 

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...