27 januari 2021

Lotta Lundh - Graven

 

Erik Ljung #2
Titel & Omslag
Väldigt passande titel och omslag till bokens handling.

Handling
Ola Jonsson, ägaren till en av Sunnes största fabriker, är försvunnen och kriminalkommissarie Erik Ljung får utredningen på sitt bord. 

Fallet visar sig vara mycket svårlöst och det finns lite väl gott om misstänka. Är det Olas unga fru Rebecka som letar efter en väg ut ut äktenskapetförordet? Eller kanske någon av hans söner som vill säkerställa att Rebecka inte får ärva?  Kan det rentav vara Ola själv som försöker smita undan både ansvar och familj, och frivilligt hålla sig undan? 

Parallelt med utredningen stiger spänningen mellan nynazister och nyanlända i det lilla samhället och Erik Ljung och hans fru Cissi blir indragna såväl personligen som yrkesmässigt. 

Mina åsikter
Den här boken blev väldigt spännande, för jag kunde inte förrän i slutet lista ut vem som var den skyldige. Det finns så många offer i den här boken, och det hade jag inte alls förväntat mig när jag började läsa. 

För mig spretade det så mycket, mina tankar om vem som kunde vara skyldig åkte både hit och dit men när vi äntligen fick svaret så kändes det så logiskt!!  

Men i den här boken fick vi se mer glimtar av Krister, en av Eriks kollegor.
Däremot är jag väl inte så där jätte intresserad av Eriks sexliv eller hur snygg han tycker sin fru är, det fick vi veta redan i första boken och så även här, det känns som man inkräktar i deras sovrum. 

Spoiler varning! 
Tänk så illa det kan gå av en lögn, fel person får sitta häktad, ett hus börjar brinna och Yassin förstör verkligen både för sig själv och för andra med sina lögner. Framför allt kunde inte polisen fokusera på att leta efter Ola. 

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...