30 januari 2021

Isabelle Törnqvist - Kirin

 

Enigma #2

Titel & Omslag
Så snyggt omslag och passar så bra ihop med första boken.    

Handling 
Det har gått tre år sedan Svala förlorade Ahren och upptäckte sanningen om vad som finns bortom murarna. Trots det har hon aldrig gett upp hoppet. Men när hon hittar Ahren har han förändrats. I hans ögon lyser  det mörker som fågeln Ho-o varnade henne för. Det blir snart uppenbart att Ahren inte kan förlåta någon för det som hänt, kanske inte ens Svala.

Ute i Shabala har kejsare CC tagit makten och hans dödsherdar sprider skräck bland befolkningen. För att stoppa honom måste Svala skapa oväntade allianser. Fågeln är borta, men till sin hjälp får hon ett nytt mystiskt väsen. 

Mina åsikter
Jag trodde att den här boken skulle utspela sig direkt efter första boken, men det är först efter 150 sidor som vi får träffa Svala igen. Och jag tycker att 60% av boken där händer det inte så mycket, men i första boken blev det så mycket action speciellt i slutet så förväntade jag mig lite att det skulle börja så men då blev det lugnare, men i slutet börjar det hända lite igen. 

Jag älskade delen med Taberu, hur Svala mitt i allt den mörka världen kunde göra sig en sådan fantastisk vänskap. Vi får se mer av världen, det händer så mycket när det är politik inblandat, man vet aldrig vem man kan lita på för alla går att köpa och som alltid med politik så ljuger, hotar och kuvas folk för att få så många på sin sida som möjligt.        

Det är en väldigt typisk mellanbok, det handlar mer om att ge läsaren information än att riktigt ta storyn så mycket framåt för helt ärligt händer det inte så mycket för att föra storyn framåt MEN jag är sjukt taggad på att läsa nästa bok för jag vill verkligen få veta hur allting kommer gå.

Spoiler varning!! 
Det var så sorgligt när Taberu dog. Så klart att Svalas gamla klasskompisar var där för att döda henne, de har väntat i många år på det här läget. 

Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...