19 januari 2021

Kicki Sehlstedt - Sweet Lolita

Aida Svantesson #1
 
Titel & Omslag
Jag gillar verkligen omslaget, det händer mycket, finns många ledtrådar till handlingen, 

Handling
Det är en varm försomamrvecka i Stockholm. Trettonåriga Matilda Karlsson söker kickar tillsammans med nyvunna vänner i en frånvarande vuxenvärld. Samtidigt hittas en kvinna död efter en bröllopsfest i Stockholms skärgård. Den döda kvinnan visar sig vara syster till journalisten och före detta utrikeskorrespondenten Aida Svantesson. I efterforskningarna efter systerns död får hon hjälp från oväntat håll, av den kända och frispråkiga kriminologiprofessorn Kajan Berglund. Hon rör sig vant i såväl akadmiska kretsar som i tv-världen och blir en viktig pusselbit i Aidas desperata sökande. 

Mina åsikter
Så himla viktig bok, den här boken borde läsas av fler, man får verkligen en tankeställare över hur lätt det är att tjäna pengar på sin kropp och hur män är villiga att gå över gränser gång på gång och anser sig ha rätt till någon annans kropp. 

Jag gillade hur boken var uppbyggd, olika kapitel för lite olika karaktärer och den där vi först inte vet vem det är men vi får veta i slutet. Fallet är spännande, för man vill ju veta vem mördaren är och varför och det är mer skrämmande än jag hade kunnat föreställa mig. 

Jag gillar både Aida och Kajan som karaktärer, så jag kommer med en gång kasta mig över nästa bok och se vilka skelett som kommer dras ut ur garderoben då! Varför har jag haft bok ett och två liggandes här hemma så länge, det är en bra fråga! 

Spoiler varning!
Det är så hemskt när man får läsa om allting Bianca gick igenom när hon blev "lämnad" kvar, alltså det är ju inte Aidas fel men shit så jobbigt att få veta allting efteråt. Hur långt hade telefonsamtal och mail räckt till för att stötta Bianca, men samtidigt så är det så svårt att finnas där för någon till 100% när man flyttat långt bort och behöver bygga upp sig själv och sitt liv för att må bra. 

Spännande att Aida är gravid och att hon gör slut med Malte, han är så himla skum. Skönt att Aida iaf inte gick och tog han på bargärning, det hade nog inte varit det bästa för alla inblandade när de som äger sexklubben inte verkar vara en speciellt trevlig typ.  
   
Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...