3 januari 2021

Cecelia Ahern - Gåvan

 



Titel & Omslag
Förstår inte alls vad framsidan har med handlingen att göra. Titeln Gåvan passar dock rätt bra. 

Handling
Varje dag för Lou Suffern en kamp mot klockan. han måste alltid vara på flera ställen samtidigt: har har knappt hunnit ut ur ett möte förrän han måste vara på ett annat. Han försummar sin fru, glömmer sin fars sjuttioårsfest och har aldrig bytt en blöja på sin ettåriga son. 
På väg till jobbet strax före jul träffar Lou den hemlösa Gabe. Lou blir nyfiken på honom och ser till att han får ett jobb på firmans postavdelning. Men snart börjar Lou ångra att han hjälpt Gabe. Hans blotta närvaro gör Lou illa till mods - och hur är det möjligt att Gabe lyckas vara på två ställen samtidigt? 

Men Gabe har en gåva till Lou - en gåva som på något mystiskt vis kommer att förändra honom för all framtid.

Mina åsikter
Den här boken var inte riktigt vad jag förväntade mig, omslgaet får mig att tro att det här ska vara en julig bok, i alla fall en vintrig men det märker man bara av vid två tillfällen, ett är när det åks skridskor. Men annars utspelar sig boken konstant på Lous kontor, hur han kämpar för att hela tiden vara bäst så att han ska få en befodran, men frun, barnen, hans föräldrar och syskon är det han gång på gång prioriterar bort. Att då dessutom blir full lite nu och då, har hunnit vara otrogen osv gör faktiskt att jag inte alls känner någon sympati för Lou, så jag förstår inte alls varför Gabe skulle slösa bort gåvan på han av alla människor. 

Och slutet, nej det var inte alls vad jag förväntade mig, jag hoppades på ett riktigt bra mysigt slut men inte ens det får jag. Den här boken känns som slöseri med tid och borde får en etta men pga dess viktiga budskap om att pengar inte är allt gör att den får en tvåa, men jag kommer varken läsa den här boken igen och den kommer inte få stanna kvar i min bokhylla. 

Betyg 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...