17 mars 2020

Viveca Sten - I fel sällskap

I fel sällskap
Morden i Sandhamn #9
Titel & Omslag
Precis som tidigare delar i serien så är det enkelt att se på omslagen att de hör ihop, och titeln till den här boken passar väldigt bra till handlingen. 

Handling

Mina lever i ständig skräck. I flera års tid har hon misshandlats av sin man Andreis som är ledare för en av Stockholms största narkotikaligor. En dag slår han henne så illa att hon hamnar på sjukhus. Åklagaren Nora Linde är fast besluten att sätta dit Andreis för ekonomisk brottslighet eftersom det inte går att fälla honom för droghandel. Hon försöker övertala Mina att vittna mot maken, så Mina gömmer sig och sonen i skärgården där Andreis inte kan hitta henne. När människor i Minas närhet offras i Andreis krig dras Tomas Andreasson in i fallet. Men kan han och Nora verkligen skydda Mina från en man som är tillräckligt hämndlysten och desperat för att döda sin egen fru? 

Mina åsikter

Jag tycker så synd om Mina, hennes man är så läskig och det är tur att lagarna är omgjorda så en anhörig kan anmäla nu för tiden så hennes föräldrar borde ha anmält eftersom de visste om att Andreis är en elak man. Men jag förstår inte hur Mina får ha kvar sin mobil i det skyddade boendet, det är ju enkelt att hitta henne och vem vet om Andreis har en spårnings app i hennes mobil eller någonting, han kan ju sprida ut var boendet är så de måste stänga och alla kvinnor där måste flytta för att deras män får veta var de gömmer sig. Sen förstår jag inte hur han kan få ringa henne från polisstationen. 

Den här boken är väldigt spännande, man går som på nålar och väntar vad för hemskt Andreis kommer hitta på, för han är en vidrig människa och jag förstår inte hur Mina har kunnat vara tillsammans med han så länge, men med någon så hotfull och läskig så vågar man nog inte annat, när man är fast är man fast. Det är nog lite som för de som tvingas att prostituera sig och de kan inte komma iväg från det för de som satt de i den sitsen kräver pengar och äger dessa människor.

Skrämmande bok men samtidigt väldigt bra skriven och den känns så verklighetstrogen.
Jag gillar att man hade en epilog i slutet så man fick ett litet avslut på allting, även om vissa bitar så klart kommer finnas kvar.

Spoiler varning

Hur tänker Mina? Hon vill inte anmäla men hon vill inte gå tillbaka. Andreis äger henne och han kommer göra allt för att få henne tillbaka, annars ska hon dö för ingen annan ska ha henne, det måste hon ju förstå? Men att åka hem igen för att hämta sina dyra saker för det begagnade inte duger, snacka om att leka med elden. Noras dåliga samvete förstår jag inte alls, hon är ju inte själv om att ta alla beslut, men att sätta dit en högt kriminella gör ju att man själv hamnar i vissa personers blickfång.
Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...