19 mars 2020

Chris Carter - Krucifixmördaren

Robert Hunter #1
Titel & Omslag
Omslaget är inte så snyggt ensamt, men tillsammans som serie passar böckerna ihop. Titeln däremot passar väldigt bra till bokens handling.

Handling

En ung kvinnas kropp hittas i en övergiven stuga mitt inne i en stor skog utanför Los Angeles, och kriminalinspektör Robert Hunter befinner sig plötsligt i en fasansfull mordutredning. Offret var naket och hängde mellan två trästolpar. Hon hade utsatts för sadistisk tortyr innan hon dött en oerhört plågsam död. All hud hade skalats bort från hennes ansikte - med hon fortfarande levde. I nacklen hade någon skurit in ett egendomligt dubbelkors: Krucifixmördarens symbol.

Men det är en omöjlighet. Krucifixmördaren avrättades nämligen två år tidigare efter att just Hunter jagat honom i flera år.

Kan det vara en copycatmördare? Eller kan det otänkbara vara sant?  Finns den riktiga mördaren fortfarande där ute, beredd att återigen ge sig ut på en ondskefull och våldsam jakt på nya offer, välja ut dem till synes slumpmässigt och håna Robert Hunter för att han inte kan fånga honom? Hunter och hans nya partner är på väg in i en ofattbar mardröm, där ingenting stämmer och där det inte finns någonting som ens liknar en snabb och skonsam död.

Mina åsikter
Jag gillar hur vi kastas in i handlingen, men vi får lära känna Robert Hunter väldigt väl och han är verkligen en polis jag gillar. Han är riktigt smart, han läser folk och han ser detaljer vilket gör att han är en riktigt bra utredare. Att han får en ny kollega gör att vi läsare enkelt får lära känna både Robert och Carlos utan att storyn blir krystad på något sätt. Fallet i den här boken är väldigt snyggt gjort och hur allting flätas samman och vi får upplösningen snyggt serverat i perfekt tajming samtidigt som vi får veta hur det går för alla och varför saker och ting blev som de blev och varför de gjorde som de gjorde. Så den här boken hade kunnat vara fristående men jag är väldigt glad att den inte är det när jag tyckte den här boken var jätte bra och Robert Hunter är verkligen en karaktär jag vill lära känna ännu bättre. 

Betyg 5 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...