12 januari 2020

Ilaria Tuti - Blommor över helvetet

Första boken i en planerad trilogi. 
Titel & Omslag
Titeln förstår jag inte riktigt men omslaget är verkligen riktigt snyggt!!

Handling
Kriminalkommissarie och profilerare Teresa Battaglia ombeds leda mordutredningen. Battaglia är dryga 60 år och hårdhudad efter många års kamp för respekt och rang i den mans dominerande italienska  poliskåren. Hon inser snart att en grupp åttaåriga barn verkar stå i centrum för mördarens intresse och när mystiska symboler börjar dyka upp kring deras hem dröjer det inte länge förrän ett av dem försvinner. När Teresa intensifierar utredningen börjar lager på lager av hemligheter, som länge dolts i skogen, komma fram i all sin ohygglighet.

Men Teresa kämpar samtidigt mot en annan fiende - sitt eget intellekt. Hennes främsta vapen har alltid varit den knivskarpa hjärnan, men hälsan har hon sedan länge negligerat och illavarslande symtom börjar dyka upp. Till råga på allt har hon blivit tilldelad en ny assistent, inspektör Massimo Marini, vars lojalitet hon tvivlar på.

Allt medan Teresa börjar komma sanningen på spåret tvingas hon inse att jakten på mördaren också blivit en annan kamp mot klockan och den fasansfulla insikten att hennes kropp kan komma att svika henne innan fallet är löst.

Mina åsikter 
Det här är en spännande bok, Teresa har verkligen skinn på näsan men det förstår jag att man får efter många år inom ett mansdominerat yrke, dessutom som chef måste man få respekt så en hård men rättvis hand. Men Teresa är också väldigt påläst om människor fysiska och psykiska sätt att tänka och fungera, så hon är en riktigt bra profilerare även fast det inte är det hon arbetar med. Vilket gör att hon läser av de personer hon förhör men även sina kollegor vilket gör att hon vet när hon kan pressa hårdare och när hon behöver använda den mjuka handen.
Jag gillar verkligen Teresa men även det vi får lära oss om Massimo Marini gillar jag så jag hoppas verkligen att de två böcker som är kvar i trilogin kommer ut snart så jag får lära känna dessa två bättre och se de samarbeta i nästa fall. 

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...