6 april 2019

Camilla & Viveca Sten - Sjörök

Havsfolket #2
Titel & Omslag
Snyggt omslag och både det och titeln passar väldigt bra till bokens handling.

Handling
Det är mars och tung, oförsonlig dimma vilar över havet. Enligt de äldre på öarna är tjockan, som dimman kallas i skärgården, ett förebud om att hemska saker snart ska hända. Men vad är orsaken? Är det ett naturfenomen eller en konsekvens av miljöförstöringen? Eller handlar det om något långt farligare?  Tuva verkar vara den enda som inser att tjockan hänger samman med en varelse från det förgångna.

En varelse har väckts från sin dvala och nu är rasande på människorna och förbereder sin hämnd. Den enda som kan försöka stoppa den annalkande katastrofen är Tuva. Men hur ska hon orka, när hennes mamma inte vill kännas vid hennes sanna natur. när pappa mest dricker öl  och tycker synd om sig själv och Rasmus - hennes allra bästa vän - plötsligt sviker henne?

Mina åsikter
Vi  får i den här boken veta mer om Havsfolket, jag tycker det är så synd om Tuva, hon får axla så stort ansvar trots att hon är bara tolv år. Det borde finnas fler av de äldre som kan hjälpa till på öarna, alla myter de har berättat till sina släktingar genom åren, de borde förstå att nu måste de hjälpa till.Ett väldigt spännande slut på den här boken så jag måste genast läsa tredje och sista delen om Havsfolket.

Spoiler varning!
Jag tycker så synd om Tuva och jag förstår mig inte alls på Rasmus, hans bästa kompis är helt ensam och han väljer att frysa ut henne ur sitt liv när han vet att hon behöver honom och han ska ju flytta. Men som tur var så insåg han sitt misstag och Tuva räddade dom alla, hur ska det bli i skolan nu när halva klassen vet vad Tuva är?
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...