14 april 2019

Mikael Ressem - En själ som blöder

Erik Sandström #4
Titel & Omslag
Klockren titel till bokens handling. Omslaget passar lite sämre in men passar ihop med tidigare omslag i serien.

Handling
Erik Sandström vaknar upp med suddiga minnen. Gårdagens fylla var hejdlös och med en svag berusning kvar som sällskap inser han att han befinner sig på ett flygplan i Thailand. Kort därefter grips han.
Patrik Andreasson har precis avslutat ett av sina nattskift som ordningspolis i Gävle. När mobiltelefonen ringer tar det en stund innan han förstår vad det handlar om. Och när han väl gjort det finns det ingen återvändo. Tillsammans med sin kompis, den minst sagt udda figuren Tomas, sätter han sig på ett flygplan till Phuket, med siktet inställt på att få hem Erik.

Mina åsikter
Jag tycker att den här bokserien är riktigt bra, och är glad att jag har kvar några till böcker i serien att läsa nu när En själ som blöder är slut. Man blir lite irriterad på Erik, han super bort allting som är bra, kan varken låta bli alkoholen eller piller, och han vore en helt fantastiskt ambulanssjuksköterska om det inte vore för det. Så jag känner nu att han måste skärpa till sig, det är inte roligt att läsa om hans problem, han behöver hjälp och jag tycker hans vänner ska se till att han får det, även om jag vet att man inte kan tvinga någon att få hjälp om de inte vill ha det. Patriks pappa Birger fick ett upplyft i den här boken vilket jag tyckte var riktigt roligt.

Spoiler varning!
Vad spännande den här boken var, skönt för Elin att hennes man fick det han förtjänade, dock lite skumt när det inte kändes som att utredningen kring hur hon blev skjuten blev utredd ordentligt, hon är ju ändå polis. Birger verkar inte ha tagit det speciellt hårt att han blev förlamad, och någonstans känns det som att hans privat spaningar med bland annat Patrik, Erik och Tomas gör hans liv lite mer spännande och när han insett han kanske inte ska fortsätta vara med någon han inte älskar så blev det här nog en riktigt bra vändning för hans liv.

Jag är så less på Eriks problem, jag hoppas han får åka in på behandlingshem innan nästa bok så han reder ut sitt liv och han och Karin kanske kan hitta tillbaka tillvarandra för jag gillar hennes karaktär.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...