11 januari 2019

Alexandra Reinwarth - Duktiga flickors guide till att sätta gränser och skita i vad andra tycker: Säg nej!

Titel & OmslagDet är en fakta bok och med den här handlingen så vet jag inte riktigt vad man skulle ha haft för omslag, så en gul bakgrund och bara titeln som är lite onödigt lång räcker gott och väl.

Handling

Har du fått nog? 
Bra. Här får du nämligen veta hur du gör slut med allt som inte ger dig något i livet - utan att du förvandlas till en skitstövel. Det är inte en ny fantastisk metod i tio steg som kommer att göra dig rik, snygg och framgångsrik. Det handlar istället om att ta en ordentlig titt  på vad du vill, vad du behöver och vem du är. Sluta låta omvärldens krav och förväntningar styra ditt liv och stå upp för dig själv. Fram tränder ditt rätta jag, utan skuldkänslor för allt du borde hinna, vara och vilja?  Och som en bonus får du också tyst på din värsta kritiker - dig själv.

Mina åsikter

I den här boken går man igenom saker man kan rensa bland för att må bättre. Ni vet de där vännerna som slukar energi och mest får en att tvivla på det man gör eller hur man ser ut, utan att de ens behöver göra någonting så får de en att må dåligt. Eller de där grejerna ni har liggandes hemma som ni inte vill kasta bort men samtidigt inte egentligen vill ha kvar, ångest i fysisk form kallar jag sådana saker och försöker rensa bort så mycket ångest från mitt hem som det går.

Vänner som man inte har någonting gemensamt med längre?  Släktingar man inte vill umgås med men man "borde" bjuda på dop, bröllop eller liknande, måste man verkligen det? Eller kan man bara skita i att bjuda de man ändå inte vill ha där?

Sen vet ni när ni är på jobbet, när någon säger "kan du vara snäll och.."  "Har du tid en minut.." och hjärnan skriker nej nej nej och man säger JA. Så typiskt att vi vill vara alla till lags och ställa upp för alla andra men själv ber vi inte om hjälp utan ska fixa även det. Jag hade en kollega när jag var 19-20 år som sa att nu räcker det, nästa gång säger du NEJ. Du kan inte jobba dygnet runt bara för att du inte kan säga nej, så jag fick träna på att säga nej och det blev bättre, helt fantastiskt att ha stöd av en av sina vänner som ser någonting som kan leda till ett stort problem.

Jag hade önskat att den här boken hade fördjupat sig lite mer, det känns lite som att boken försöker få med så mycket som möjligt men utan att bli så tjock (tjocka böcker skrämmer ju bort en del läsare) men samtidigt tycker jag också att i grova drag så är allting med. Helt klart en bok jag ska tipsa mina vänner om, det finns allt för många med "duktig flicka syndrom" som behöver säga nej oftare, så även jag.  (Jag har mest svårt att säga nej till min familj och vänner för jag vill alltid ställa upp och hjälpa till även om det då kan gå ut över mig själv.)

Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...