8 december 2018

Leif Jacobsen Mats Lernby - Den siste väktaren

Tidsväktarna #2
Titel & Omslag
Titeln och omslaget har med handlingen att göra så det passar bra in men omslaget hade gärna kunnat vara lite mer lockande för ungdomar.

HandlingMax och Maries äventyr fortsätter, nu i 1100-talets Acre. Här möter de korsfarare, saracener och två av historiens mest mytomspunna ledare. Saladin och Rikard Legonhjärta, när de söker efter Solomons försvunna tempel i den heliga staden Jerusalem.

Svårlösta gåtor, dödsfällor, lönnmördare och ohederliga riddare är bara några av farorna de ställs inför. Nu inser tvillingarna också att de hamnat mitt i kampen för någonting större: mänsklighetens överlevnad. Men varför just Max och Marie?  Och varför tidsresor? Och vem är den mystiske mannen i tornet? En mörk och dödlig fiende avtecknas i framtiden, och för att ha en chans att överleva är de tvungna att hitta det mystiska templet. Men bara en person vet vägen tid - den siste väktaren...

Mina åsikter

Det här är en bok som riktar sig till 12-15 åringar, men det är väldigt många olika personer vi blir introducerade för och det är mycket prat om historia så jag vet inte om så många ungdomar skulle tycka den här boken är så rolig att läsa utan att ha lite bakgrunds historik. Däremot måste den här boken vara klockren som komplement när man pratar om 1100-talets acre i skolan.

1100-talets acre är ingenting jag minns att vi pratade om i skolan vilket gör att jag inte alls har koll på det som händer i boken. Hade man haft koll på karaktärerna så hade det varit lättare att komma in i boken och följa med i handlingen, nu är första halvan seg och tjorvig där jag blir matad med information som jag inte får ihop för att i andra halvan börja bygga ihop det.

Sen tycker jag att en del frågor som står på baksidan av boken inte blev besvarade, vilket jag förväntade mig att få.

Spoiler varning!
Tidsresor, där nannyn har en hemlig agenda och verkar vara en super ninja som har "kidnappat" barnen. Det är andra som jagar dom och är villiga att döda barnen, vem dödar barn?  Och jag förstår inte alls Max och Maries roll i tidsresandet.

Vissa grejer får de med sig när de reser tillbaka i tiden ex telefon och de träffar massor av andra som rest i tiden och det blir för mycket för jag tappar kollen på vem som egentligen levde när och vad syftet är med alla som reser omkring hur som helst.

Betyg 2 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...