14 november 2018

R.L Stine - Pyramidens hemlighet

Goosebumps #23
Titel & Omslag
Jag gillar att man ser att de här böckerna hör ihop, och det är rätt snygga omslag.

Handling
Gabe är återigen hos sin morbror Ben i Egypten. Och även denna sommar finns hans kusin Sari på plats. Morbror Ben, som är världsberömd arkeolog, är mitt uppe i en viktig utgrävning. I flera månader har han sökt efter en gravkammare som varit bortglömd i tusentals år. Gabe tycker det är jättespännande, men han vet också av egen erfarenhet att gamla mumier kan vara mycket, mycket hemska...  Enligt egyptisk folktro finns det sex hemliga ord som kan väcka mumier till liv. Morbror Ben säger att det bara är vanlig vidskeplighet, men Gabe lägger skulden på minnet. Kanske kan han skrämma Sari med dem. - Teka Kahru Teki Kahra teki Kahri!   Mässar han sent en natt med entonig stämma. Men det skulle han aldrig ha gjort...

Mina åsikter
Roligt att vi fick träffa Gabe, Sari och Ben igen, dock var den här boken lite mindre läskig än den tidigare, men hade jag varit yngre hade nog den här boken känts mer läskig, ni vet om man hade varit i samma ålder som Gabe och Sari. Och Sari verkar tyvärr inte ha mognat alls utan är fortfarande mest jobbig och dryg. Jag blir imponerad av Ben som tror på barnen när han lika gärna hade kunnat vifta bort det som de berättar.
Betyg 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...