16 oktober 2018

Joe Heap - Den som ser

Titel & Omslag
Den som ser är en väldigt bra titel på den här boken. Jag gillar att det är blindskrift på boken, synd bara att "prickarna" inte går att läsa. Däremot den gröna kaninen på omslaget, jag hade föredragit om det hade varit en liten leksakbil med en väg med trafik i bakgrunden.

HandlingNova talar fem språk, jobbar som tolk för polisen och är blind sedan födseln. Men nu, när hon är trettiotvå, kan en ny operation lyfta slöjan från hennes ögon och ge henne det sinne hon aldrig har haft. Nova oroar sig - hur kommer det bli att se? Är det som att lära sig ett nytt språk?  Kan man som vuxen lära sig att med ögonen känna igen stolar, bord, fåglar, telefoner?  Vad är egentligen reglerna för seendet?

Kate är arkitekt och gift med Tony. Efter ett gräl, som leder till att hon får ett slag mot huvudet, möter hon Nova på sjukhuset och de blir genast vänner. Att se är fullständigt utmattande för Nova - ett enda virrvarr av färger, former och rörelse. Kate står också vid ett vägskäl i livet och när vänskapen mellan dem djupnar inser de att livet de levt kanske är ett helt annat än det som var meningen.

Mina åsikter
Eftersom det första som står på bakidan är att Nova är polis så tänkte jag att boken skulle ha lite mer med det att göra, men nej det är full fokus på att Nova ska lära sig att se igen och hur jobbigt det är. Kate tar väldigt stor skada av slaget mot huvudet, först får hon ligga på sjukhus sen blir hon mer och mer ängslig och henne liv blir rätt jobbigt. Men Kate och Nova träffar varandra av en slump och blir så småningom vänner men när varken Kate eller Nova är så där jätte social av sig så tar det ett tag. Jag tycker boken är för lång för handlingen, allting tar lång tid och det är grejer som händer som jag inte tycker tillför handlingen någonting och jag förstår inte hur Kate och Nova får sina liv att gå ihop, det är som att de levde ett liv innan boken och sen händer det saker och de börjar om från början.

Spoiler varning!

Hur kunde Kate inte ha varit med om att Tony varit hotfull förrän efter hon gjort illa sig så där ordentligt? Och sen när han slog henne ordentligt så försvann han och hon flyttade och de hade ingenting med varandra att göra och sen går det ett helt år innan han börjar göra skumma saker. Jag får inte riktigt ihop det, ett ex som blir så där upprörd väntar inte så där länge. Och jag får inte alls ihop hennes liv. Sen förstår jag inte varför Kate och Nova ska bli kära i varandra, kunde de inte bara blivit bästisar, bott ihop som vänner och hjälpt varandra att gå vidare med livet.
Betyg 2 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...