1 oktober 2018

Carin Gerhardsen - Det som göms i snö

Titel & Omslag
Titeln och omslaget visar exakt vad boken handlar om.

Handling
I febrig halvdvala såg hon mannen i plåtvraket djupt nere i ravinen. Ansiktet som slagits sönder till oigenkännlighet. Glasbiten som ett spett i halsen och ögonen som slogs upp och vädjade om hjälp som aldrig kom. Fantasi och verklighet flöt ihop och hon låg och kastade sig nätterna igenom utan att lyckas somna. Hon hade inget annat val än att öka dosen av lugnande och alkohol.

Vad hände egentligen under den där ödesdigra eftermiddagen för fyra år sedan? Och vad är det som händer nu? Det enda vi säkert vet är att en otäck våldspiral har sitt ursprung i händelserna vid ravinen, och att det går illa för dem som sugs med. Detta trots att de inblandade inte tycks känna till varandra, och att ingen har hela bilden av hur allt hänger samman.

Mina åsikter
Det är en del olika personer med och det är riktigt intressant att få följa de olika allteftersom deras liv sakta flätas ihop och man får ledtrådar om vad som egentligen hände den där eftermiddagen. Jag tyckte det var lite jobbigt att man fick läsa samma sak flera gånger, jag såg inte riktigt vitsen med att återberätta så stora bitar även om det då blev ur någon annans synvinkel så blev det lite för mycket.
Men jag gillade sättet boken var skriven, hur allting flätades ihop och det blev ett riktigt bra avslut.

Spoiler varning!
Vilket kräk som erbjuder en tjej skjuts och sen våldtar henne, men det kändes bra att han blev lite mer mänsklig i slutet av boken. Det är väldigt många intressanta karaktärer och jag tycker det är fint hur "morsan" försöker få Jeanette att må bättre och förlåta henne men det känns som att det bara blev en lättnad så att Jeanette äntligen kunde avsluta sitt liv, hon orkade verkligen inte leva med vetenskapen om vad hon hade gjort. Jag gillar att titeln på följetången i tidningen också heter Det som göms i snö.
Betyg 3 av 5
boken finns på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...