29 juli 2018

Jenny Fagerlund - Med hälsning från Båstad

Titel & Omslag
Titeln berättar var boken delvis utspelar sig och eftersom den utspelar sig på sommaren och semester så passar det så klockrent in med ett vykort på omslaget, dessutom handlar boken mycket om tennis så att det på vykortet är ett tennisracket och en boll är klockrent.

Handling
Äntligen är det dags, Linda ska lämna sina konspirerande kollegor och flytta till London för att börja på ett nytt jobb på ett av Europas största livsstilsmagasin. Men när jobberbjudandet dras tillbaka i sista stund blir Linda fullständigt panikslagen. Hon berättar inte för någon vad som har hänt. bara hennes pojkvän Frank och hennes bästa vän Helena får veta sanningen. Men vart ska hon ta vägen? Ett litet hörn av ett födelsedagskort blir räddningen. Hennes moster i Båstad.
Visserligen har hon aldrig träffat sin moster eftersom familjen brutit kontakten med henne tjugofem år tidigare, men vem kommer att hitta henne där?  Planen är perfekt.
I Båstad står tennisveckorna för dörren. Linda  blir förtjust i den charmiga staden och dras med i festligheterna. Men ju mer hon lär känna mostern och staden, desto mer går det upp för henne att allt inte är riktigt lika härligt som det verkar. Vad hände egentligen för tjugofem år sedan?  Och varför ringer aldrig Frank?

Mina åsikter
Det här är den perfekta sommar läsningen, så jag sparade på boken tills jag kunde ligga på altanen i solstolen och äta jordgubbar, hade vi haft en ute tennisbana som användes flitigt så hade jag även kunna sitta där och läsa. Jag gillar många av karaktärerna, Linda har det inte lätt under sin uppväxt, hennes mamma ställer höga krav och hon känner aldrig att det hon gör är bra nog, så hon sätter mål i sitt liv för att duga åt sin mamma istället för att göra det som hon vill göra av sitt liv. Storyn kring Lindas mamma, moster och allting från det förflutna gillade jag jätte mycket och det gav lite spänning till storyn.

spoiler varning
Jag har väldigt svårt för Frank, han och hans mamma relation är jätte jobbig och de kräver så mycket av alla andra men är själva inte speciellt bra på att ställa upp eller göra någonting för andra, utan verkar bara göra saker som gör att de ser bra ut för omvärlden. Vibbarna mellan Linda och Johan kändes man av tidigt i boken och jag blev inte förvånad när de kysstes. Bodil verkade vara en helt underbar moster, men så hemskt det måste ha varit för henne när alla i hennes närhet försvann på en och samma gång, men jag är glad att hon och Linda hittade tillbaka till varandra.

Betyg 5 av 5
boken finns att köpas på   adlibris  bokus  cdon


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...