12 augusti 2017

Mo Hayder - Försvunnen

Jack Caffery #5 Walking man #3
Framsida och TitelSnygg framsida och en bra titel, båda har med handlingen att göra men de avslöjar inte för mycket.

Handling
Mörkret sänker sig över West Country när kriminalinspektör Jack Caffery anländer för att intervjua offret för en bilstöld. Han har utrett bilstölder tidigare men det här är annorlunda, i det här fallet har bilen tagits med våld och i baksätet fanns det en passagerare, en elvaårig flicka som fortfarande saknas. Snart börjar förövaren kommunicera med polisen "det har bara börjat" säger han, "och det kommer inte bara plötsligt ta slut, eller hur?". Caffery vet att det kommer att hända igen, kidnapparen kommer att välja ut en annan bil med ett annat barn i baksätet. Caffery är en skicklig polis med skarpa instinkter, den bästa enligt vissa men den här gången inser han att något är allvarligt fel: Kidnapparen verkar hela tiden vara precis ett steg före polisen...

Mina åsikter

Jag gillar Mo Hayders böcker, men den här är helt klart den bästa av de fem som jag har läst, och jag hoppas bok sex kommer bli översatt snart! Försvunnen är så spännande från början till slut och när man börjat räkna ut saker och ting då får man en twist kastad i ansiktet så man tappar andan och sen fortsätter man sträckläsa, för det känns som att man inte kan andas igen förrän man fått veta hur allting går. Vi får så klart fortsätta följa inte bara Jack Caffery utan även Flea och hon har verkligen en tendenss att gräva sin egna grav djupare och djupare och jag hoppas att hennes skelett kommer få en lösning i nästa bok.

Betyg 5 av 5
Boken finns att köpas på   adlibris  bokus  cdon

3 kommentarer:

  1. Jag har denna, liksom alla de som föregår den, men jag har bara läst första. Det lär dröja ett tag innan jag kommer till denna senaste :)

    SvaraRadera
  2. Men, vad jag blev sugen på att läsa Hayders böcker nu då!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...