28 mars 2016

Johanna Lindbäck - Tänk om det där är jag


Agnes har flyttat från Stockholm till Umeå med sin familj och nu ska hon börja tvåan på gymnasiet. I Stockholm var hon osynlig men nu har Agnes bestämt sig för att inte längre vara tjejen som ingen lägger märke till utan hon tänker klä sig rätt, vara social och inte överduktig och pluggig. Så fast Agnes helst skulle vilja gömma sig i sitt rum och njuta av att vara själv så pushar hon sig till att umgås med de nya vännerna hon lär känna. 

Spoiler varning!
Det kan inte vara lätt att som tonåring flytta och börja på ny skola, kan vara fördel om du vill ändra på dig för att dit liv inte riktigt har blivit som du velat och de som redan har satt en stämpel på hur du är och vem du är kommer inte så lätt ändra på sig. Agnes  har tur, hon verkar träffa snälla personer som inte har några förutfattade meningar utan låter hon vara den hon är och accepterar det.
Jag känner många gånger igen mig i boken, i både Agnes och andra karaktärer och känner igen folk från tonåren i personerna i boken, jag gillar språket och handlingen.
 Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...