11 december 2014

Samuel Björk - Det hänger en Ängel ensam i skogen

Mordutredaren Mia Kryger har lämnat polisen och bosatt sig på en ö där hon självmedicinerar sig med tabletter och alkohol. Egentligen har hon gjort en personlig plan men precis innan så kommer hennes gamla kollega kriminalkommissarie Holger Munch för att övertala henne att hjälpa han med ett nytt fall. Ett skrämmande fall där man har har hittat en flicka hängande död i skogen med en ryggsäck på ryggen och en lapp om halsen "Jag reser ensam".
Varken kläderna som flickan har på sig eller skolböckerna som finns i väskan är flickans saker och kläderna är inte ens tidstypiska vilket ger dom en stor ledtråd när dom ska leta efter mördaren.

Spåren ledar även till ett gammalt fall, för sex år sedan kidnappades ett spädbarn från en förlossningsklinik och den de misstänkte hade hunnit ta livet av sig så de hittade aldrig barnet.
Mia och Holger gör allting för att hitta mördaren men snart är de en del av mördarens lek och det börjar bli väldigt personligt.
En riktigt spännande och gripande bok med ett hemskt fall och ett högt tempo vilket gör att man har svårt att lägga ifrån sig boken. Det lämnades vissa lösa trådar eller om jag bara glömt hur det var men jag hoppas verkligen på att det här är en del i en serie/trilogi. (Någon annan kanske har koll?)
Jag skulle vilja ge boken en femma i betyg men det är vissa av de här trådarna som är lämnade som gör att jag bara ger den en fyra men det är en stark fyra och det här är absolut en bok jag rekommenderar och en författare jag måste kika närmare på
.

Betyg 4,5 av 5
boken finns att köpas på cdon adlibris 

1 kommentar:

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...