21 december 2014

Alex Marwood - Granne med döden

I Granne med döden får vi följa de olika personerna som bor i ett gammalt hus på Beulah Grove som ligger i södra London. Och precis som i de flesta hyreshus så har man inte så stor koll på vad ens grannar egentligen sysslar med, men i det här huset händer det lite saker som börjar svetsa samman fler och fler grannar till att bli vänner.
Collette flyttar in i början av boken, hon får ta över en lägenhet där hon som bodde i den innan bara har försvunnit och snabbt lär hon känna den blott femtonåriga Cher som även hon lever på flykt.
Ingen av dem förstår sig riktigt på Thomas som bor i lägenheten högst upp och i lägenheten brevid Collette bor Gerard Bright som är värsta enstöringen som snart har gjort alla tokiga genom att han spelar klassiskmusik jätte högt så fort han är hemma.
I huset bor även Hossein som flytt från Iran och väntar på att få veta om han kommer få asyl eller inte, och längst ner i huset där bor Vesta som har bott i huset hela sitt liv och har ett hyreskontrakt som gäller livet ut och det kontraktet uppskattas inte av den lata gubben som äger huset.

Jag tyckte ju inte att Onda flickor var så märkvärdig så när Granne med döden trillade ner i brevlådan kan jag inte säga att jag jublade men sen fick jag läsa många recensioner och det var väldigt många som gillade Granne med döden. Så då blev jag nyfiken och lite intresserad av att se om jag skulle gilla den här boken bättre men tyvärr tyckte jag att även den här boken var lite mellan mjölk.
Man förstod fort vem som var den onda i huset sen att de var flera som fick ta beslut som inte var lagliga men som var rätt för deras egna överlevnad var ju en annan sak, och sen hade ju boken ett väldigt udda avslut, om man kan kalla det ett slut?


Betyg 2 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  cdon 

1 kommentar:

  1. Onda flickor ligger här hemma och väntar, så gillar jag inte den kommer jag nog inte att läsa den här. God jul!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...