25 december 2014

Johanna Lindbäck - Saker som aldrig händer


Jag gillar att Johanna Lindbäcks böcker utspelar sig i Lule eller Ume vilket innebär att namn på ställen känns igen och man kan leva sig in i böckerna när man vet exakt vilken gata de är på och om man är riktigt nyfiken kan man köra förbi huset karaktären sägs bo i.
Sen är det lättlästa böcker som är klockrena när man är inne i någon lässvackesperiod. 


Saker som aldrig händer handlar om Andreas som bor med sin pappa och han träffar inte sin mamma så ofta längre eftersom hon för tillfället jobbar i Stockholm. Andreas går hotell och restaurang utbildningen på gymnasiet och sedan snart ett år tillbaka är han tillsammans med Hanna.
Hanna har dock betett sig lite märkligt på senaste och när han blir sviken inte bara av henne utan även av sina kompisar så börjar han och barndomskompisen Erik att umgås igen och Erik är den som inte ger Andreas en chans att bara ligga under täcket och tycka synd om sig själv. 

Men relationen med Erik är stundvis rätt pressad och vad pratar man egentligen med sina barndomskompisar om? Och hur ska man egentligen återhämta sig när man känner sig sviken av alla?

Jag hade lite svårt att fastna för karaktärerna i den här boken samtidigt som den känns väldigt verklighetstrogen och jag kunde ibland se tillbaka på när jag själv var yngre och hur folk gjorde och sa och vad de inte gjorde och sa. Boken gick fort att läsa även om den var jätte förutsägbar men ibland är det de man är ute efter men jag hade gärna sett någon mer tvist i boken.

Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  adlibris   cdon



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...