15 april 2013

Andreas Roman - Doktor Joseph

Första delen i serien Stockholm Vodou.
   
Joseph får sparken från sitt jobb som arbetsterapeut på arbetsförmedlingen, hans fru Bea har börjat dejta en annan och bestämmer sig nu för att lämna Joseph, en tillfällig lösning blir att hon tar med sig deras gemensamma barn och bor hos hennes syster.
Joseph blir less och går ner i sin källare där hans gamla vodou altare finns kvar, som ung var Joseph en lovande vodoupräst på Haiti men han har en gång tidigare lovat sin fru att lämna det där bakom sig men nu börjar han med att förhäxa sin gamla arbetsplats och sin granne, han passar även på att välsigna dem som han anser har varit goda/snälla mot han.

Men de mörka/onda krafterna som Joseph tidigare har flytt från får nu upp ett spår efter Joseph och den här gången kommer dem till Stockholm för att få göra upp en gång för alla.

I början av boken var det en del humor med, men för varje kapitel blev boken mörkare och mörkare och man kände vibbar över vad som skulle komma. Man fick ta del av fler och fler hemligheter från Josephs förflutna, Bea gillade jag inte riktigt och jag förstod mig aldrig på deras son men de flesta andra som fanns i Josephs liv gillade jag.
Jag tyckte boken var helt klart godkänd MEN det blev lite väl överdrivet med zombisar och hur kriget var, det blev lite för mycket av allting. Den här boken hade kunnat vara fristående och jag känner inget sug här och nu att jag måste läsa nästa del men jag får se när den boken kommer ut om den känns intressant då eller om jag nöjer mig med att bara läsa första boken.
                                    Betyg 3+ av 5 

Boken finns att köpa på Adlibris, Bokus & CDON

3 kommentarer:

  1. Sv: Vad roligt. Har du sett Twilight filmerna också?

    SvaraRadera
  2. Tyckte också att det blev lite för mycket när Zombierna kom in i bilden. Annars var den bra! :)

    SvaraRadera
  3. Jag har blivit lite nyfiken på den här boken eftersom det är så många som skriver om den men jaa.. vi får se om jag läser den!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...