26 november 2012

Tematrio - Boken/Filmen


Den här veckan frågar Lyran efter 3 böcker som har blivit film och våran åsikt om filmen blev bra eller om den inte kom i närheten av boken.

1) Twilight hela seriern = alla filmer & böcker.
Först såg jag första filmen och tyckte inte den var vidare bra, sen läste jag boken och såg sedan om filmen och då var den SÅ mycket bättre. Jag tycker helt klart att både filmerna och böckerna har varit jätte bra :) 

2) Millennium triologin
Jag tycker böckerna var så mycket bättre än filmerna eftersom Lisbet Salander är så mycke bättre och råare i böckerna, och de flestas personligheter är oxå snällare/mesigare i filmerna vilket jag inte gillade. 

3) Allt för min syster/My sisters keeper (av Jodi Picoult)
Jag har faktiskt inte läst boken, den står i olästa hyllan. Men jag ÄLSKADE filmen och hoppas boken kommer vara minst lika bra! 
Ni som inte är bekanta med den här filmen/boken så kan jag berätta att den handlar om 11 åriga Anna som är född för att vara donator till sin leukemisjuka syster, men en dag bestämmer hon sig för att hon vill bestämma över sin egna kropp och nu får vi se om det kommer slita sönder en hel familj eller vad som händer när Anna inte längre vill finnas för någon annan utan för sin egen skull och ha ett eget liv. 
Jag började gråta bara av att skriva handlingen och det är flera år sedan jag såg filmen!! 

8 kommentarer:

  1. Milennium trilogin är superbra på bok, men jag gillade dem faktiskt också på film.

    SvaraRadera
  2. Allt för min syster har jag sett och det var verkligen en bra film.

    SvaraRadera
  3. Allt för min syster verkar intressant, om än lite tung kanske. Millennium-triologin har jag både läst och sett och gillat båda!

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt och hållet med dig om Lisbeth Salander i böckerna kontra filmerna. Visserligen såg jag bara den första filmen, men det räckte gott och väl.

    SvaraRadera
  5. Jag visste inte att Allt för min syster fanns som film! Det måste ju kollas upp med en gång :)

    SvaraRadera
  6. Har läst Millennium-böckerna och sett alla filmerna. Tyckte bäst om filmatiseringarna av den första boken, särskilt den amerikanska.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst Twilight-böckerna ännu men jag såg film 1 och 2, och de gillade jag inte...

    Millenium-trilogin är fantastisk! Både böckerna och filmerna är riktigt bra.

    Allt för min syster har jag läst men jag har inte sett filmen ännu. Minns att jag blev glad när jag såg att den kom på bio med Cameron Diaz, men det är många år sen nu, och jag kom aldrig iväg till biografen... Får ta tag i det :)

    SvaraRadera
  8. Kul att någon annan också har med Twilight denna vecka! :-)

    Jag håller med om Lisbeth Salander, hon blev en helt annan person i filmerna!

    SvaraRadera

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...