19 december 2022

Anders de la Motte - Höstdåd

 

Årstidskvartetten #2

Titel & Omslag
Ett snyggt omslag där både omslaget och titeln passade bra ihop med de övriga böckerna i serien. 

Handling

I Augusti 1990 tältar fem barndomsvänner vid ett nedlagt stenbrott på en skånsk ås. De har nyss tagit studenten, snart väntar det ritkgia livet. Men nrä morgonen gryr och höstens första regn faller ligger en av vännerna död i det mörka vattnet. 

Tjugosju år senare verkar trakten ha hämtat sig från händelsen, men under ytan sjuder fortfarande misstron. När mordutredaren Anna Vesper flyttar till Nedanås sätts saker och ting i rörelse. Ett nytt makabert dödsfall som verkar ha koppling till händelsen i stenbrottet inträffar och snart är både Anna och hennes tonårsdotter indragna i den gamla konflikten.

Samtidigt som Anna desperat försöker slå vakt om sina egna hemligheter vill allt starkare krafter hindra henne från ett gräva i det förflutna. Till sist har hon inget val. Hon måste öppna fallet från 1990, hösten få vill prata om men ingen kan glömma. 

Mina åsikter
Den här boken är tyvärr inte så där jätte spännande. Jag lyssnar på den som ljudbok och jag kommer på mig själv med att sväva iväg i tankarna i stället för att lyssna, om det är för att jag hade svårt att fastna i handlingen eller för att det är så mycket som pågår i mitt liv det kan jag inte svara på. 

Slutet ger inte heller någon wow känsla utan det är mest bara ett konstaternade hur allting ligger till. Det saknas tyvärr det där lilla extra för att boken ska gripa tag i mig. 

Betyg 2 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...