15 juni 2022

Ulla M. Nissen - Hilma mot nya hinder

Hilma #3

Titel & Omslag

Ett omslag som passar väldigt bra ihop med de två tidigare böckerna och titeln gör att det är enkelt att veta vad boken handlar om. 

Handling
Massor av kul och spännande saker är på gång när Hilma kommer tillbaka till stallet och favoritponnyn Harry efter sommaren. Det är extra pirrigt eftersom träningarna inför ponnyallsvenskan snart ska sätta igång. 

Vägen mot tävlingarna med hopplaget visar sig bli tuffare än Hilma kunnat ana. Harry har blivit halt så tävlingsdrömmarna byts mot oro för ponnyn, och den första träningen med låneponnyn Lucky slutar  nästan i katastrof. Till råga på allt är en av lagkamraterna oschyst och kommentarerna gör Hilma osäker på om hon verkligen platsar i laget. Men hon tänker inte ge upp sina drömmar. Än finns det tid för Harry att bli bra i sitt ben, och Hilma vet att de tillsammans kan visa att de hör hemma i hopplaget. 

Mina åsikter
Jag gillar verkligen de här böckerna om Hilma, hennes familj och vänner. Det märks att Ulla M Nissen vet vad hon skriver om för det känns så äkta, allt från miljöerna till alla olika relationer som är med. 

Hilma är verkligen lätt att tycka om, jag gillar även att hennes kompisar har lite olika roller och att man lär känna alla mer och mer. 

Utvecklingen på storyn kring hopplaget är så klockrent skrivet, jag verkligen lever mig in i hela storyn och ser boken framför mig medans jag läser. Lite mer hästdoft i boken hade varit pricken över iet :) för att även via luktsinnet leva sig in i handlingen. 
Betyg 5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...