13 april 2022

Cecilia Sahlström - Flickan som dansade


 Sara Vallén #4

Titel & Omslag
Ett omslag som passar ihop med titeln och bokens handling. 

Handling
Sara och hennes team står inför ett underligt fall. affärsmannen Patrik Rönne har hittats brutalt mördad på sitt kontor på Gyllenkroks allé i Lund. Inga spår finns på fyndplatsen, eller i hans hem. Det enda teknikerna hittar är en mobiltelefon. På den finns en film med en dansande flicka och en kvinna.

De går noga igenom Rönnes bakgrund och affärer, men hittar inga oeggentligheter. Det råder dock ingen brist på rykten, rykten som säger dem att att Rönne inte var en särskilt trevlig man, särskilt inte mot kvinnor. 

Sara försöker förgäves ta reda på vem kvinnan på filmen är och om hon har haft ett förhållande med Rönne. Utredningen står och stampar, men så får de höra om en flicka som börjat bete sig märkligt i skolan, och vars mentor har anmält skador till socialtjänsten. Flickan ser ut att vara den dansande flickan.  

Mina åsikter
En av mina favorit serier, vilket innebär direkt att man har höga förväntningar men jag blir absolut inte besviken. Det är ett väldigt spännande och små klurigt fall även om man misstänker hur det kan ligga till så blir det ändå jobbigt att få veta exakt vem hur och svar på alla varför. Det här är en bok som berör, fallet berör enormt på flera sätt, man blir arg och ledsen och sen ännu argare och ledsen på grund av annat. 

Slutet på den här boken är så jobbigt, det är lite overkligt och jag kan inte berätta om det utan att spoila er. Jag vill helt klart läsa mer och slutet gör mig nyfiken på vad som kommer hända nu och hur man ska gå vidare. 


Spoiler varning! 
Men alltså hon flyttade direkt ihop med snubben som börjar misshandla henne, inför hennes barn. Den lilla är 2 månader då och de känner ju knappt varandra. Och vad fick han att göra det? Han är en kvinnokarl som aldrig har ett stadigt förhållande ändå får hon och barnen flytta in. 

Men noooo Torsten dog, och shit vad fort det gick! Sen förstår inte jag, skiktröntgen för att kolla så det inte är högt tryck i ögonen, kan man ens kolla det så? Det gör man ju med en tryckmätningsgrej på ögat, jag har varit med om det både på mig själv och min ena hund så förstod inte riktigt den biten.. 
Men frågan är ju då, varför behövde Torsten dö? Visst kommer det fler böcker i den här serien? Vad för karaktär kommer ta hans plats? 

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...