5 januari 2022

Inger Gammelgaard Madsen - Dockan

 



Titel & Omslag
Snyggt omslag med en väldigt passande titel.

Handling 
En regnig sommardag i den danska förorten Brabrand hittas en tioårig flicka mördad i en sopcontainer. Fallet hamnar på kriminalassistent Roland Benitos skrivbord och Östjyllandpolisen inleder en skrämmande utredning av mordet på den lilla flickan. Vid sidan om har även journalisten Anne Larsen och frilansfotografen Kamilla Holm fått upp ögonen för mordet och börjar gräva i mysteriet på eget håll. 

Det dröjer inte länge innan mordfallet kompliceras av att en vän till mördade flickan försvinna och tempot på jakten efter den skyldige blir allt mer uppskruvat. Ett tydligt samband uppdagas - de båda flickarna är medlemmar på ett internetforum, där de ljugit om sin ålder. Men vem är den skyldige? Och hur lätt är det egentligen att hitta någon som gömt sig bakom en e-postadress? 

Mina åsikter 
Bitvis tappar jag tyvärr bort mig när jag lyssnar på den här boken, jag vet inte riktigt vem man pratar om och det blir grötigt vem som är vem. Jag misstänker att jag hade haft lättare att ha koll om jag hade läst den fysiska boken och inte lyssnat. 

Jag ogillar hur ofta man i början av boken beskriver hur folk ser ut, någon som är för tjock och det pratas om valk som hänger över kanten och att någon inte gillar tjocka barn för de är fula. Jag förstår att det är karaktärens tankar och det här är nog ingen bok varken barn eller ungdomar läser men det stör min läsning även om man glömmer bort det senare och förstår varför personerna tänker som de gör.

Det är mycket våld, det är många barn som har farit och far illa i den här boken men ändå så griper handlingen inte tag i mig och berör så som jag hade velat att den gör. Jag tror det är för många karaktärer och det därför blir rätt ytligt man  lär känna alla.  

Jag känner tyvärr att jag kommer glömma bort den här boken väldigt fort, antagligen så fort jag påbörjar nästa bok, och det är lite tråkigt för baksidestexten och omslaget tilltalade mig och jag trodde jag skulle gilla den här boken mer än vad jag gör. 

Betyg 3 av 5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...