10 januari 2022

Arne Dahl - Utmarker

 

Sam Berger & Molly Blom #1

Titel & Omslag
Lite tråkigt omslag men ändå snyggt, tråkigt för att det inte har så mycket med handlingen att göra och är dimmigt. 

Handling 
Hon heter Ellen  Savinger och har varit försvunnen i tre veckor. 

Sam Berger fruktar att hon fallit offer för en seriemördare, men få av hans kollegor inom Stockholmspolisen vill lyssna: utan kropp, inget brott.

Så kommer Sam i kontakt med den undflyende Nathalie Fredén som visar sig ha oanade insikter i falle. En historia med hisnande förgreningar till Sams eget liv tonar fram: plötsligt är även jägaren jagad, och i utmarkerna väntar en sanning som alltför många vill dölja. 

Mina åsikter
Oj vilken spännande bok, den här boken grep tag i mig och höll i mig hårt tills den tog slut och då kände jag direkt att jag ville påbörja nästa bok med en gång. 

Jag gillar Sam, Dear(Desire) , Sylen och Molly, sen finns det helg klart några idioter också, som cheferna som inte riktigt vet hur det ska hantera situationer som dyker upp i den här boken. Alltihop är så himla snyggt ihopflätat även om det bitvis också blir lite ologiskt om vi ska börja fundera för mycket så det låter vi bli att göra :) 

Men slutet då, storyn i den här boken fick ett slut, eller?  Ja där är det också ett frågetecken. Och vad kommer hända med Sam och Molly? 

Det finns redan 5 böcker i den här serien, så hur ska det bli nu då? 

Spoiler varning! 
Hur kan Sam tappa jobbet? Han blir felaktigt anklagad och misstänkt, han hålls drogad och inlåst utan någons vetenskap och sedan mer eller mindre kidnappad av Molly, att hon sen väljer att lita på att han är oskyldig är en annan sak och jag förstår verkligen att hennes chefer har problem att hantera hennes beslut. 

Hur kan någon flytta 6 flickor/kvinnor upp i en lägenhet utan att någon märker någonting? Alltså de var ju drogade så det känns ju inte som att de kan ha promenerat själva utan att försöka skrika, inte de som var beslutsamma nog att vilja överleva. 

Förstår inte riktigt slutet, vad Sylen också död? Vad är det nu för mördare som de är på spåret? Och hur ska den här seriens grund fortsätta när varken Sam eller Molly är poliser längre, dock är Dear numera chef vilket helt klart kan vara i fördel för Sam.

Betyg 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...