6 december 2021

M.W. Craven - Svart sommar

 

Washington Poe #2

Titel & Omslag
Titeln och omslaget passar då inte ihop, och jag måste säga att omslaget är kanske inte det roligaste. 

Handling
Jared Keaton avtjänar en livstids fängelsedom för mordet på sin egen dotter, Elizabeth. Keaton är före detta stjärnkock, charmig och karismatisk - och en psykopat. Elizabehs kropp återfanns aldrig och Jack Keaton dömdes främst på kriminalkommissarie Washington Poes vittnesmål.

När en ung kvinna stapplar in på en enslig polisstation med oemotsägliga bevis på att hon är Elizabeth Keaton, hamnar Poe därför i fel ände av en brottsutredning något som kan komma att kosta honom mycket mer än hans karriär. Med hjälp av den enda person han litar på, den lysande men socialt taffliga Tilly Bradshaw, måste han besvara den verkligt ofrånkomliga frågan: Hur kan en människa vara samtidigt levande och död? Så försvinner Elizabeth igen, lika plötsligt som hon dök upp. Och samtliga spår i utredningen leder tillbaka till Washington Poe. 

Mina åsikter

Jag har hört så mycket bra om den här boken, men jag måste tyvärr säga att jag blev lite besviken. Den första boken älskade jag för det var mycket action i den, det här är istället en typisk mellanbok. För även om bokens handling är intressant så är den tyvärr lite utdragen och den blir tyvärr inte så där spännande som jag hade hoppats. Delvis pga att boken egentligen är rätt händelselös fram till slutet och för att man vet att det är en del i en serie och då vet man också ungefär vad som kan hända och inte (inte så troligt att huvudkaraktären dör i andra boken, eller att en polis blir av med jobbet även om det förekommer mer och mer) 

Men jag gillar karaktärerna, det är en riktigt bra uppläsare och jag har bitvis, speciellt i slutet haft svårt att sluta lyssna. Så det är absolut ingen dålig bok men pga hur extremt spännande första boken var så var det ju också där jag la mina förväntningar. 

Jag kommer snart börja läsa 3e delen i serien, Regissören, och ser  verkligen framemot den. 

Spoiler varning!!
Hur kan man mörda sin fru för att ens restaurang ska få behålla en stjärna? Sen mörda sin egen dotter och stycka kroppen, jag blir så glad när han får förlängt fängelsestraff att han inte släpptes ut och att poliserna gjorde ett så fantastiskt bra jobb, speciellt Poe, Tilly och bitvis chefen.  

Betyg 3.5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...