1 november 2021

Jonas Moström - Kameleonten

 

Nathalie Svensson, Johan Axberg #7

Titel & Omslag
Ett väldigt snyggt omslag som passar ihop med övriga böcker i serien. 

Handling 
Advokat Sophie Ceder blir strypt till döds under en massage på Sturebadet i Stockholm. Allt tyder på att det är seriemördaren Kameleonten som slagit till igen efter sju års uppehåll. Förklädd till allt från präst, lokalvårdare till receptionist och läkare stryper mannen med de tusen ansiktena sina offer och lämnar en tärning efter sig som souvenir. 

Nathalie Svensson, Johan Axberg och de andra i Nationella gärningsmannaprofilgruppen blir inkallade. I jakten på landets mest utstuderade seriemördare tvingas de in i ett rollspel där både deras privata och yrkesmässiga identiteter hotas.  

Mina åsikter 
Alltså både Nathalie och Johan känns så barnsliga i början på den här boken, om deras förflutna ska påverka deras arbete så kanske de inte borde arbeta ihop?  

Oj vad spännande boken blev, precis som Nathalie, Johan och de andra så satt man och misstänkte alla för att kunna vara Kameleonten. Men aldrig att jag misstänkte den som verkligen var skyldig och jag verkligen älskade hur man blev lurad och så även teamet. 

Jag gillade att de jobbade ihop som ett team i den här boken, de andra fick också mycket plats även om så klart Nathalie har den största rollen.

Spoiler varning! 
Äntligen kanske vi slipper tjaffset kring Johan och Nathalie, men så klart att hans ex ska ändra sig helt plötsligt. Från att hota med att ta barnen utomlands, vilket hon rättsligt knappast skulle få igenom till att vilja ha tillbaka han.  

Lite läskigt att ha en patient som kommer in i ens lägenhet, jag skulle nog inte våga bo i samma byggnad som jag har min privatmotagning när jag jobbar som psykolog. 

Betyg 4,5 av 5 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...