26 januari 2021

Lotta Lundh - Familjen

 

Sunnepolisen #1

Titel & Omslag
Jag gillar omslaget, det passar väldigt bra till handlingen och så även med titeln, den hade inte kunnat vara bättre! 

Handling
En ung kvinnas försvinnande väcker stor oro i det lilla samhället Sunne. Kriminalkommissarie Erik Ljung ansvarar för utredningen och upptäcker snart en koppling mellan den saknade kvinnan och den undre världen. Har hon försvunnit frivilligt eller har hon utsatts för ett brott? 

Det är med viss tvekan som Marie och Axel låter sin 15åriga dotter Saga gå på den årliga dansen i folkparken. När Saga  sedan inte kommer hem blir föräldrarnas värsta mardröm verklighet.
Ljung befarar nu att samma gärningsman ligger bakom de båda försvinnandena och att flera unga kvinnor är i fara. 

Mina åsikter
Den här boken kryper in under huden på mig, flickor som försvinner, varje förälders värsta mardröm.
Lotta är så himla duktig på att beskriva känslor och händelser så jag verkligen levde mig in i boken och jag hade jätte svårt att släppa taget. Väldigt bra avslut också och jag är nyfiken på vad nästa bok kommer handla om.

Det enda jag stör mig lite på är att Erik känns så ensammen i sitt arbete, poliser brukar ju inte vara ensamma så mycket och han gör typ allt jobb själv. 

Spoiler varning!
Snacka om galning, det där är konsekvenserna när barn inte har det bra hemma och inte får den hjälp de behöver. Det är läskigt hur han tänker se till att hon blir gravid och ska vara hans fru, att hon bara måste ge upp först. För Saga tycker ju ändå han är snygg så han verkar ju inte vara helt hopplös så jag förstår inte varför han inte skaffat sig en tjej den normala vägen istället, å andra sidan är ingenting logiskt när man inte är psykiskt frisk. 

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...