31 januari 2021

Harlan Coben - Pojken från skogen

 


Titel & Omslag
Snyggt passande omslag som också passar bra ihop några av Cobens andra böcker som jag har. 

Handling

Ett barn hittas i skogen på USA:s östkust. Han har överlevt ensam utan mänsklig kontakt och har inget minne av var han kommer ifrån. Pojken får namnet Wilde, 30 år  senare har Wilde återvänt till skogen där han bor isolerad och utstött från den stad han vuxit upp i. Han har lämnat en lovande karriär inom militären bakom sig och föredrar ett avskilt liv utan några nära relationer.

Men när en tonårsflicka försvinner spårlöst blir Wilde indragen i fallet. Han tvingas återvända till det samhälle han aldrig passerat in i och upptäcker snart att staden och dess maktelit döljer mörka hemligheter som kan förstöra otaliga liv. 

Mina åsikter

Alltså utstött kan jag inte tycka stämma in, och nära relationer, Wilde har några men man behöver ju inte ha massor av bästisar? Det finns en del frågor som dyker upp när vi läser den här boken, och vi får nästan alla besvarade tillslut. Några svar som känns okej och logiska, vissa man inte alls gillar och även fast det inte känns rätt så är det så livet ser ut även på riktigt.  

Jag gillar storyn, jag gillar karaktärerna och boken är som vanligt skriven med ett bra driv och mycket spänning, det här kanske inte Cobens bästa bok men det är ändå en riktigt bra bok!! Jag hade gärna läst fler böcker om Hester som advokat, hon känns som en riktigt intressant karaktär man hade kunnat spinna vidare på. 

Spoiler varning!

Jag hade velat veta hur det låg till, var Naomis adoptiv pappa en hemsk pappa? Jag tycker han ändå försökte när hon gömde sig första gången, att Naomi är mobbad i skolan är svårt för han kanske att hantera om han Naomi inte pratar om det och han vet inte vet hur han ska hantera det. Alltså ibland behövs det hjälp utifrån, för skolan borde ju verkligen ha reagerat. 

Fallet kring Crash kidnappning, han som sitter oskyldig i fängelse, allting kring det är ju en stor gråzon, visst hon handlade i självförsvar, och fler blev inblandade och allting tystades ner. Så Crash fick lida för det hans föräldrar hade gjort och han i fängelse är ju den som är helt oskyldig och som jag så gärna hade sett lite upprättelse för.  

Allting kring Wilde, vem är han? var kommer han ifrån? hur länge var han i skogen? allting kring han lämnas vi ovetandes om, det stör inte jätte mycket men man vill ju ändå veta! 
Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...