25 juli 2020

Mari Jungstedt - Jag ser dig



Knutas #15

Titel & Omslag
Läskig titel men ett snyggt omslag även om den inte säger någonting om handlingen. 

Handlig

Lugnet har lagt sig på Gotland efter turistsäsongen. Frida Vallskog och hennes tre kurskamrater tillbringar helgen på den karga och ensliga Lilla Karlsö innan juridikstudierna drar igång på allvar. 

Efter en slummer på en öde strand vaknar Frida upp på pojkvännens arm och gör en fasansfull upptäckt. Både han och kamraterna är döda. Hon är den enda överlevande. Vem ville ungdomarna så illa? Och varför undgick Frida mördaren?  Kommissarie Anders Knutas dras in i ett skrämmande fall med skuggor ur det förflutna.
 

Mina åsikter 
En riktigt spännande bok, där man var tvungen att hela tiden läsa vidare för man ville få fler ledtrådar över vad som hade hänt ungdomarna. Titeln avslöjar lite om hur det kan vara och det är den ledtråden jag går efter, men det tar ändå långtid innan jag inser hur allting ligger till. Det är en spännande bok, fast jag tycker det är lite dåligt driv i handlingen,för egentligen händer det inte så mycket utan man väntar mest på att få veta mer. 

Spoiler varning!
Svartsjuka! Alltså tänk att man kan få en sådan fix ide att man tror att någon älskar en och det är inte ens i närheten av sant. Men är samma med män som blir dumpade och inte kan acceptera det, som förföljer och hotar, som kan mörda för att ingen annan ska få ta deras älskade i från dem fast man inte ens är tillsammans längre.

Det är skrämmande med kärlek, för man vet aldrig vilka konsekvenserna kommer bli, och i grund och botten handlar det om att alla bara vill bli omtycka och accepterade som de är. 

Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...