2 juli 2020

Karin Wahlberg - Sista jouren

 Claes Claesson  #1
Titel & Omslag
Det här omslaget gillar jag, det kommer ett nytt nu men det gillar jag inte alls. 

Handling
När Veronika Lundberg-Westman cyklar till arbetet en vanlig torsdagsmorgon kan hon knappast ana vad som väntar henne. Vårsolen tittar fram, det finns hopp om ljusare tider. Men när hon kliver in i sjukhusets omklädningsrum förändras allt i ett slag. I personalduschen hittar hon kirurgen Maria Kaahn nedhasad i en obekväm ställning mot den blöta kakelväggen. Med van klinisk blick konstaterar veronika att hennes kollega är död.

Den ansträngda situationen på sjukhuset - stress, personalbrist och nedskärningar - förbättras  knappast av den tragedi som inträffat. En obehaglig, tryck stämning breder ut sig och spekulationerna börjar ta fart. Var det en olycka - eller rentav ett mord?

När kriminalkommissarie Claes Claesson börjar förhöra personer i Maria Kaahns omgivning framträder snart bilden av en komplicerad människa, en kvinna som inte var helt omtyckt på sin arbetsplats - åtminstone inte av alla. 

Mina åsikter
Det här är lite mer en mys deckare, det är inte så högt tempo och det händer inte så där jätte mycket utan man får lära känna karaktärerna och följa deras utredning. Ingen av poliserna verkar ha ett speciellt händelserikt privatliv så det är inte så mycket onödig drama heller. Men boken griper heller inte riktigt tag i mig så det här är lite den perfekta ljudboken för mig som ibland svävar iväg i tankarna men jag missar ändå inte massa viktig information. 

Jag kommer fortsätta lyssna på serien så får vi se vad jag kommer tycka om nästa bok. 

Spoiler varning! 
Varför blir man inte förvånad över att det pågår massa relationer mellan sjukhuspersonal? Det är ju alltid så i alla sjukhusserier, och även om jag har jobbat på sjukhus så var det inte så MEN vi var ett stort gäng ungdomar som hängde en del även på fritidien.  

Betyg 3 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...