15 april 2020

Tess Gerritsen - Kall som is

Rizzoli & Isles #8
Titel  & Omslag
Omslagen passar ihop med de övriga och titeln till den här boken passar klockrent till handlingen.

Handling
Rättsläkaren Maura Isles från Boston har rest till Wyoming för att delta i en konferens för patologer. Hon träffar en bekant från studentåren som föreslår att hon följer med på en skidutflykt med några av hans vänner och hon tackar ja. Men när deras bil kör fast på en bergväg i en snöstorm blir de strandsatta utan möjlighet att kalla på hjälp.

Natten faller och de söker sin tillflykt till den undangömda lilla byn Kingdom Come, där tolv kusligt identiska hus står mörka och övergivna. Någonting fruktansvärt har hänt i Kingdom Come. Måltiderna står orörda på borden och bilar står kvar i garagen. Byns invånare tycks ha försvunnit i tomma intet, men fotstpår i snön avslöjar att någon finns kvar. Någon som döljer sig i det iskalla mörkret och iakttar Maura och hennes vänner.

Flera dagar senare nås kriminalinspektör Jane Rizzoli i Boson av den hemska nyheten att Mauras förkolnade kropp har hittats i en bergsravin. Chockad och fylld av sorg beslutar sig Jane för att ta reda på vad som hänt hennes vän. Utredningen slungar Jane rätt in i Kingdom Comes makabra historia och leder henne till upptäckten av det ohyggliga som ligger begravt under snön.

Mina åsikter 
Oj vilken annorlunda bok, den här fokuserar verkligen på Maura, och det händer så mycket hela tiden och boken är konstant spännande så man vill bara läsa/lyssna mer. Boken är så välskriven och miljöerna så bra beskrivna så jag verkligen lever mig in i bokens handling och eftersom jag lyssnade på boken med snö ute på mina promenader så bidrog det också. Den här serien är så bra, visst jag saknar vissa grejer som händer i tv-serien men jag tycker att bokserien har blivit bättre och bättre.

Spoiler varning!
Hur kan inte Maura vara olämplig som vårdnadshavare av en 16 åring?  Är ju inte som att han är ett spädbarn och allt de har gått igenom har ju skapat ett band men hon löste det i alla fall som tur var. Först han jag tänka tanken att skolan lät som en sekt men som tur var inte.

Så tragiskt med Mauras dödade "vänner" men jag förstår inte hur de fick tag i han som for först för att hitta hjälp. Men det är nog också det enda som vi inte riktigt fick svar på.
Betyg 5 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...