18 januari 2020

Viveca Sten - I den innersta kretsen

Sandhamn #2
Titel & Omslag
Det finns ju nyare omslag än vad jag har, det här omslaget är ju inte speciellt snyggt :( Avhuggna huvuden... bilden säger ingenting om handlingen.

Handling

Förväntan fyller luften och utanför Sandhamn kokar havet av båtar. Alla är där för att beskåda starten på Gotland Runt, norra Europas största havskappsegling. När startskottet avfyras ligger en Swanbåt längst fram, vid rodret står advokat Oscar Juliander, vice ordförande i Kungliga Svenska Segelsällskapet. Men plötsligt faller den stora båten av. Skepparen är skjuten, mitt på öppet hav. Kriminalinspektör Thomas Andreasson från Nackapolisen befinner sig i publiken och får ta hand om utredningen. I sin jakt på mördaren börjar han kartlägga offrets liv, och för att få klarhet i Julianders trassliga affärer vänder han sig till barndomskamraten och juristen Nora Linde. Så mördas ytterligare en av segelsällskapets ledamöter.

Mina åsikter

Som vanligt stör jag mig på Nora och hennes man, men även det får ett lyft i andra halvan av boken. Fallet i den här boken är också intressant, inte super bra men jag gillar hur det visade sig hur allting låg till och vem som var skyldig och varför. Även Thomas visar sitt rätt jag i den här boken, hur lätt det är att bli bekväm istället för att göra det man borde göra.

Spoiler varning!
Noras man, ringa mäklaren för att se till att  hon säljer huset hon ärvde, sen verkar han inte förstå Nora alls. Jag blir tokig på han, och hans mamma och känner faktiskt att den konflikten är negativ och inte alls tillför någonting positivt till bokserien. Men jag älskade att Nora tillslut sa ifrån, det jag inte förstår är ju att det är hon som ärvde huset inte dom, så han borde ha lyssnat mer men nä istället blir han så arg för att han inte ska få de där miljonerna han hoppades på så han slår till Nora.

Betyg 4 av 5
boken finns på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...