27 januari 2020

Mikael Ressem - Mademoiselle-X

Erik Sandström #9
Titel & Omslag
Titeln passar väldigt bra till boken och omslaget är snyggt och passar ihop med de tidigare böckerna.

Handling
På en bensinstation i Gävle har en ung kvinna bundit fast en man och hällt tändvätska över honom. Med ett leende släpper hon en brinnande tändare i hans knä.

Samma dag sker ännu ett bestialiskt mord, också det utfört av en ung kvinna. De två kvinnorna verkar inte ha något gemensamt, inte mer än att de båda är övertygade om att de inte lever.

Ambulanssjuksköterskan Erik Sandström är på plats i samband med morden, det är också ordningspolisen Patrik Andréasson. Deras gemensamme vän, den udda karaktären Tomas Svensson, intresserar sig för fallen. Det finns något där som påminner honom om hans förflutna, något som han trodde var begravt. Men ingenting får vila i det förflutna. Och den som  redan trro sig vara dö har inget att förlora.

Mina åsikter 
Wow!! Jag verkligen älskar den här bokserien!! Det är helt fantastiska karaktärer, fallen är riktigt spännande och man kastas direkt in i handlingen och sedan kan man inte sluta läsa/lyssna förrän boken är slut och då vill man bara ha mer. I den här boken får vi lära känna Tomas lite bättre, vi får veta saker från hans förflutna och jag gillar att han fick lite mer fokus på sig. Jag sträck lyssnade på den här boken över dagen och hade svårt att sluta lyssna, så nu vill jag genast ha mer.

Spoiler varning! 
Tänk att det skulle bli Patriks pappa som började bryta mot reglerna för att lösa fall som civilperson, men han verkar ändå ha kommit lindrigt undan, men gissar Lucifer hamnar i fängelse. Birger är den knepigaste personen i böckerna, Tomas Svensson känns mer normal än Birger när han är kär i Lucifer och beter  sig så orationellt. Kan man annat än att älska Ulla? Hon verkar så sjukt häftig och jag hoppas hon kan ha koll på Lill Erik.
Betyg 5 av 5
boken finns på   Adlibris  Bokus   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...