13 november 2019

Susanna Jones - Earthquake bird

Titel & Omslag
Omslaget är ett film omslag och tilltalar inte mig alls. Titeln tycker jag inte heller passar så bra till handlingen, alltså Earthquake bird, är ju någonting som finns med men har ju ingen större betydelse.

Handling
Lucy har flytt till Tokyo för att  undkomma det förflutna. För att inte bli upptäckt lever hon ett tillbakadraget liv, med få vänner, och en älskare som väger upp bristen på all annan passion.

Sedan träffar hon Lily som har kopplingar till hennes tidigare liv. Vänskapen blir intensiv, men kort därpå mördas Lily och Lucy är den enda som är misstänkt.

I jakten på att rentvå sig själv fångas Lucy i minnets förrädiska labyrinter. Det blir en suggestiv katt-och råttalek där läsaren liksom Lucy hålls på sträckbänken ifråga om hennes skuld - eller oskuld.

Mina åsikter
Den här boken är ju inte jätte spännande, men gripande. Det är jätte intressant att få följa Lucy när hon går igenom sina minnen för att komma ihåg vad som hade hänt, Lucy är en intressant karaktär och jag förstår att hon sa upp kontakten med allt och alla och flyttade till Tokyo.

Dock så gillade jag inte riktigt slutet....
Det kommer bli intressant att se filmen för att få jämföra, dock hoppas jag filmen blir bättre än boken och får ett bättre slut. Jag hade hört väldigt bra om boken och kanske är det därför jag blir besviken, jag hade högre förväntningar när man hört bra och boken har blivit filmatiserad.

Spoiler varning!
Om jag har en relation med min enda kompis pojkvän och sen blir påkommen och frågar om man kan fortsätta vara kompisar om man gör slut, då är man väldigt naiv och saknar sympati. Jag hade jätte svårt för Lily och jag förstod inte varför Lucy ville att hon skulle stanna, och hade hon inte gjort det så hade hon nog aldrig fått veta sanningen om  sin älskare, och hon hade inte behövt bli olycklig. Men vi får aldrig veta hur allting verkligen låg till, för det kan ha varit Lucy som mördade Lily lika gärna som älskaren, varför skulle han göra det? 

Slutet, ett öppet slut där vi inte riktigt får veta vem som mördade Lily och varför. Och slutet kommer så fort och sen  är det väldigt luddigt när Lucy blir släppt från häktet? Varför kommer den kvinnan och hämtar henne?  Hur visste hon att Lucy skulle bli släppt?
Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...