15 november 2019

Anna Roos - Lika i döden


Titel & Omslag
Riktigt snyggt omslag! Och titeln stämmer rätt bra på hur det är, att alla döda är lika, då spelar det ingen roll längre vad man arbetar med eller hur man ser ut utan alla är lika döda.

Handling
Vera Jansson gjorde sig impopulär på sin hemort när hon som ung beskyllde en av stadens entreprenörer för oönskade närmanden. En anklagelse som inte gick att styrka och som hon senare tog tillbaka. Vera har därför i inte satt sin fot i Trosa på flera år när en av hennes barndomsvänner hittas död. Samtidigt får hon i uppdrag av sin chef att ansvara för revisionen av ett företag på orten. Hennes återkomst väcker starka känslor och snart står det klart att små oförrätter i det förflutna kan få stora konsekvenser i nutid. Å barnen var vad de kallades, barnen som bodde i de pittoreska villorna vid Trosaån. När natten kom kröp de samman framför brasan och lyssnade till Veras fars sagor »Bara en till«, brukade de vädja när han läst färdigt, men oavsett hur många historier han berättade gick solen alltid ned och mörkret sänkte sig över husen vid ån.

Mina åsikter
Det här är min första bok jag läser av Anna Roos, och wow vad bra. Jag plockade upp den och kunde inte släppa taget, utan var tvungen sträckläsa boken under en dag. Boken är så spännande och jag älskar hur boken är uppbyggd, vi får ta del av nuet men även vissa bitar från barnens uppväxt och varför allting blev som det blev, men det blir inte långa bitar utan händelser utan vi får små pusselbitar hela tiden så vi får ihop vad som har hänt och vad som händer nu. Vissa karaktärer ogillar jag, vissa gillar jag och det är precis så det ska vara, man kan inte älska alla och alla är inte 100% snälla. Vera, Solveig, Sebastian och Musse är nog mina favorit karaktärer.

Spoiler varning!!
Vilket kompisgäng, utnyttjar och är mest taskiga mot varandra, Vera passade inte riktigt in och Magda hon har jag träffat när jag växte upp, snäll så länge man inte trampar henne på tårna och har hon bestämt sig för en kille så ser hon till att hon får han, till varje pris.
Alltså varför Tom dog så där, det förstod man ju när man kom på att de läste Kejsarens nya kläder som barn.

Betyg 5  av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon  Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...