30 september 2019

Anna Jansson - Drömmen förde dej vilse

Maria Wern #11

Titel & Omslag
Titeln passa inte så där jätte bra och omslaget hör i hop med resten av serien.


Handling
Den gamla gotlandsmyten om havsfrun berättar om en ung kvinna som drunknade på sin egen bröllopsnatt. Sedan dess försöker hon i sin osalighet locka med sig män ned i djupet. Myten väcks till liv en tidig försommarmorgon när en sjuksköterska hittas mördad i Botaniska trädgården i Visby. Hon är klädd till brud.

Kriminalinspektör Maria Wern utreder fallet. Det blir en ojämn kamp där mördaren kan observera varje steg polisen tar. Med en intelligens och ett tekniskt kunnande som överträffar allt de trodde var möjligt planläggs en djävulsk strategi. Ondskan finns närmare än de tror. 

Mina åsikter

Den här boken var så spännande. Jag älskar hur fallet var uppbyggt, hur folk blev inblandade och vem som var skyldig var väldigt klyftigt gjort. Helt klart en av de bästa i den här serien än så länge, så jag hoppas kommande böcker är riktigt bra. 

Spoiler varning!!
Hur kan Per vara så korkad? Iof innan han hamnade på sjukhus råkade han ligga med sin fru när han hade bestämt sig för att de ska separera så har de båda nytt igen och han gör om det misstaget? För hans fru verkar ju bara tycka att Per duger i brist på annat och hur kan han ens vilja vara med henne när hon varit otrogen i flera månader. Nej den biten förstår jag inte och jag är rätt less på att Per och Maria tjorvar om hur de ska ha det och inte.

Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...