11 juni 2019

Johanna Mo - Vänd om och var stilla

Helena Mobacke #2
Titel &Omslag
Omslaget ska passa på båda böckerna så det är inte så enkelt att få till så tycker det här blev rätt bra, förutom att på framsidan hade jag velat byta plats på titlarna eftersom man läser från vänster till höger så vill jag ha titlarna i den ordningen de ska läsas.

Handling
En ung kvinna hittas död vid en cykelväg i Högdalen. Helena Mobacke blir ansvarig för utredningen. Dagen därpå hittas ytterligare en ung kvinna mördad i ett industriområde i Älvsjö. Efterhand anas ett samband mellan kvinnorna och morden tycks ha religiösa förtecken. Helena inser att de måste arbeta snabbt om inte fler ska drabbas.

Mina åsikter
Jag minns att jag älskade Döden tänkte jag mig så när jag läste den, men ändå har det tagit så många år innan jag har plockat upp och börjat läsa fortsättningen. Tyvärr verkar inte de här två första böckerna gå att få tag i som fysiska böcker längre, så tur att jag hade köpt hem dem och även tredje boken och i sommar kommer bok 4 ut om Helena Mobacke.

Jag gillar Helena Mobacke, hon har mycket känslor, hon är en rättvis men hård chef och vissa grejer låter hon ha sin gång. Hon är dessutom inte en sådan som springer till sin chef med små grejer så chefen har högt förtroende för det hon gör och hennes åsikter, vilket är bra när någon tittar snett åt att det är en kvinna som är chef. Helena har också några kollegor som vi får lära känna bättre i den här boken, de personliga bitarna vävs väldigt bra in i huvudstoryn med de mördade kvinnorna och vi får bara små delar så att man vill läsa fler böcker för att få lära känna dem ännu bättre.

Storyn i den här boken är spännande och vi får hela tiden perfekt med ledtrådar för att vilja läsa mer men ändå inte för mycket som vi vet hur allting ligger till för tidigt.

Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...