31 maj 2019

Belinda Bauer - När repet brister

Titel & Omslag
Omslaget säger ju inte så mycket utan är mer kopplat till titeln. Och titeln får jag inte riktigt ihop med handlingen, original titeln är Snap.

Handling

"Nu är det Jack som bestämmer", sa deras mamma innan hon gick för att hämta hjälp. "Jag är strax tillbaka." Elvaårige Jack och hans två systrar sitter kvar i den kvalmiga bilen, där de småbråkar och gnäller och leker Ett skepp kommer lastat medan de väntar på sin mamma. Men deras mamma kommer inte tillbaka. Aldrig någonsin. Och Jacks och hans systrars liv förändras för all framtid.

Tre år senare vaknar den gravida Catherine While med en otäck känsla av att någon befinner sig i huset. Kort därefter hör hon ett ljud som bekräftar hennes misstankar. Catherine lyckas skrämmabort inkräktaren, men när hon återvänder till sovrummet väntar en obehaglig överraskning vid hennes säng. En kniv och ett kort meddelande: "Jag kunde ha dödat dig." Mot bättre vetande väljer Catherine att inte polisanmäla inbrottet och hon berättar inte heller om det för sin man. Catherine blir inte kvitt oroskänslan,  men har ingen aning om att hon nu dragits in i en historia som tog sin början en varm augustidag för tre år sedan, då en pojke och hans två systrar såg sin mamma för sista gången.


Mina åsikter

Jag gillade början och mitten av boken, det är ingen bok med hög fart och det händer inte överdrivet mycket men jag gillar Jack. Han är en ung pojke som får för mycket ansvar så tidigt, hans pappa är en riktig skitstövel men Jack gör det han kan göra för att han och hans systrar ska överleva. Det finns även några fler karaktärer som gör saker som berör lite extra i mitt hjärta, och sen tycker jag det är hemskt att ingen upptäcker hur ensamma barnen är och att de behöver hjälp av någon vuxen som bryr sig.

Spoiler varning!
Varför får vi inte veta varför han mördade henne, alltså hur allting gick till när Jacks mamma hoppades in i Adams bil och sen blev mördad? Jag hade gärna också fått veta hur det gick för Cath, lämnade hon sitt svin till make till polisen, eller fick han komma till sjukhuset eller körde hon runt tills han dog? Och det känns inte heller som att bevisen mot Adam skulle hålla/räcka i en rättegång.

Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...