15 april 2019

Emma Ångström - En underbar död

Titel & Omslag
Omslaget kanske inte var det snyggaste, och säger inte så mycket om bokens handling. Titeln passar dock väldigt bra in. 

Handling
Julia lever det perfekta livet tillsammans med sin man Henrik och deras tre barn. Henrik är allt hon någonsin drömt om: stilig, omtänksam och en underbar far.

Men en morgon när Julia vaknar upptäcker hon att Henrik är borta. Hon letar desperat och vägrar ge upp trots att polisens utredning inte ger något resultat. Under sitt sökande upptäcker Julia saker hos Henrik som hon inte kände till. Vem är det egentligen hon har varit gift med? Långsamt börjar bilden av en annan Henrik växa fram, samtidigt som hon inser att både hon och barnen svävar i stor fara.


Mina åsikter
Det hände en hel del i den här boken, många oväntade grejer som jag inte alls hade förväntat mig när jag läste baksidestexten. Och jag älskar böcker som lyckas överraska mig! Det som vi får veta om Julia i början av boken gör att jag får lite svårt att känna medlidande med henne när Henrik försvinner, sen är det lite läskigt när hon upptäcker detaljerna om Henrik som hon inte alls hade koll på. Det här var min första bekantskap med Emma Ångström, jag vill helt klart läsa mer och jag har Mannen mellan väggarna som ligger oläst här hemma som är jag är väldigt sugen på att läsa.

Spoiler varning!

Jag blir rätt irriterad på Julia när hon är otrogen mot Henrik. Hon har allt men får lite feeling och är beredd att kasta bort allting, och hon verkar ju ha det bra med Henrik så förstår inte alls varför hon skulle få ihop  det med någon annan, dessutom någon som så uppenbart bara är ute efter sex, inte någonting komplicerat som en tjej med barn. Sen är det lite svårt att riktigt känna sympatier med Julia, hon är otrogen, hon känner knappt sin man och verkar inte ha satt sig in i hans liv speciellt mycket utan varit nöjd med att all fokus har legat på henne. 
Äpplet faller inte långt från trädet, men hur kan Henrik bli som sin far helt plötsligt, vilja döda sin fru och framförallt sina barn?  Samma med hans pappa, hur kunde han inte inse att hans egna barn inte ligger bakom att han är så arg på sin fru att han vill döda henne. Men hon flyr ju från han för att han verkligen inte är snäll, vilket jag tycker Henrik borde ha kommit ihåg.

Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  Adlibris  Bokus  Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...