4 oktober 2018

Mikael Ressem - När det tysta tar över

Erik Sandström #2

Titel & Omslag
Omslaget hör i hop med de andra delarna i serien,vilket jag gillar.

Handling
Ett nätverk med specialintresserade och högst avvikande personer tar fram nya metoder för självmord. De nio deltagarna i den morbida grupper känner bara varandra via sina alias och träffas aldrig öga mot öga. Medlemmarna i gruppen har två saker gemensamt: Alla bor i Gävleområdet och alla har minst två psykiatriska diagnoser. Det är intagningskraven.
Fem offer har hittills påträffats. Polisen har sett det som vanliga, tragiska självmord. Men Tomas är säker på att ingen av dem vill dö. Han är övertygad om att någon eller några iscensatt allt för att dölja vad det egentligen handlar om - mord på personer som inte passar in.

Mina åsikter

Efter att ha läst första boken så hade jag väldigt höga förväntningar på att få läsa mer om Erik, Tomas och Patrik. Och jag blev verkligen inte besviken. I den här boken ligger det lite mer fokus på Tomas, vi får veta mer om hans bakgrund och varför han är som han är, jag gillar att han är accepterade som han är, udda eller ej riktig vänskap är det verkligen mellan Erik Patrik och Tomas och den är väldigt fin att läsa om. Jag har dock fortfarande svårt med Eriks missbruk och vill bara att han ska ta tag i sitt liv men då kanske han inte blir lika intressant att läsa många böcker om.

Jag har hört att det här ska vara en trilogi men att det sen blev fler böcker, men jag gissar att grejen med Herr Grå är det som håller ihop de tre böckerna.  Och jag gillar faktiskt när det finns ett fall i varje bok + en röd tråd över trilogin/serien, visst böckerna blir inte fristående då men man vill ju ändå läsa serier i rätt ordning, i alla fall jag. Jag tycker den här boken var jätte bra och kommer kasta mig över tredje boken direkt och jag har även beställt hem fjärde delen men jag tror inte den hinner komma innan del tre tar slut.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...