31 mars 2018

Kristina Ohlsson - Syndafloder

Fredrika Bergman & Alex Recht #6
Titel & Omslag
Ja ett par gröna gummistövlar förekommer i handlingen och det förekommer också många syndare på ett eller annat sätt, men jag tror att både omslaget och titeln hade kunnat vara lite mer intressanta.

Handling
En man hittas skjuten i bröstet, sittandes i en fåtölj framför brasan. Märkligt nog bär han sin dotters vigselring på lillfingret. I en annan del av stan söker en begravningsentreprenör efter sin bror. En bror som han verkar vara ensam om att sakna och som han fruktar kan var borta för alltid. Samtidigt kämpar en kvinna för att inte förlora kontrollen när hennes man blir mer och mer farlig. Tiden rinner snabbt undan och hon får allt svårare att skydda sig själv och sina barn.

Fredrika Bergman och Alex Recht ser samband mellan de olika fallen och leds in i en cirkel av spår där gamla synder kommer tillbaka. Någon lämnar meddelanden till Alex, någon som vill ställa allt till rätt. Men vem är den anonyme brevskrivaren och varför tycks gärningsmannen alltid ligga steget före.

Mina åsikter
Det var fem år sedan jag läste förra delen av serien och under så här många år så har jag glömt det mest om vad som har hänt tidigare vilket jag tror drar ner betyget på boken. Skulle jag sträckläsa böckerna skulle jag nog ha gillat den här boken mer än vad jag gjorde nu, dock är det här mest troligt den sista boken i serien så det kanske blir aktuellt med en omläsning av hela serien så småningom.

Det händer väldigt mycket i den här boken, alltså massor och man försöker verkligen knyta i hop massor av olika trådar från olika böcker, visst boken håller ett högt tempo men det händer nästan för mycket. Sen har Fredrika mycket i sitt privatliv vilket gör att hon inte är objektivt på sitt arbete och det tar väldigt stor plats i boken så det märks verkligen att det här är en planerad sista del i serien, man försöker hinna avsluta både fallen i boken och de olika karaktärerna behöver få ett avslut.

Spoiler varning!!
Det kändes väldigt självklart att det inte var Spencer som var skyldig, och för att få ett bättre avslut på en serie så var det rätt smart att låta den jobbiga polisen göra någonting dumt. Det känns dock som att Fredrika och Alex inte har så många andra kollegor, de jobbar ihop men samtidigt gör de så mycket själva, och jag stör mig på att de inte berättar saker för varandra utan de verkar tro att de kan göra allt själva.
Betyg 3 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...