4 februari 2018

Harlan Coben - Saknar dig

Titel & Omslag
Titeln har verkligen med handlingen att göra, det handlar om personer som försvinner ur ens liv på ett eller annat sätt. Omslaget är riktigt snyggt, och att se sig om över axeln när man är jagad stämmer också så bra in i handlingen.

Handling
En profil på en dejtingsajt får kriminalinspektör Kat Donovans värld att rasa samman. Mannen på fotot är hennes ex-fästman Jeff - den man som krossade hennes hjärta och som hon inte har sett på arton år.

Men när Kat kontaktar Jeff finner hon sig snart indragen i en hemsk brottshärva, där beräknande monster lurar på de mest sårbara, och låter dem försvinna... Med sitt eget och andras liv som insats balanserar Kat mellan dåtid och nutid i jakt på sanningen.

Mina åsikter
Redan från första sidan så fastnar jag i boken, jag gillar Kat som huvudkaraktär, hon har ett jobbigt förflutet som hon försöker hantera men när det förflutna kommer och hemsöker henne på nytt så försöker hon inte fly utan hon hanterar det. Kat är inte bara polis utan hon är en medmänniska, hon har ett stort hjärta och är villig att lyssna både på sitt hjärta och sin magkänsla. Brandon är också en karaktär jag verkligen gillar i den här boken, han må ha hittat på dumheter tidigare i sitt liv men här och nu lyssnar han på sin magkänsla och försöker göra allting han kan göra för att få hem sin mamma igen. Det kändes som ett litet öppet slut men utan att man blev lämnad med massa frågor och åter igen är det riktigt roligt att få läsa en riktigt bra friståendebok.

Spoiler Varning!
Jag hade inte en tanke på att Jeff oc Aqua kunde vara inblandad i mordet på Kats pappa, men det förklarade ju en hel del. En bit av mig hade önskat att Jeff hade varit ärlig och berättat det själv för Kat men hur som helst så tror jag att slutet på deras saga var redan när han råkade döda hennes pappa. Det går inte att förlåta även om Kats pappa inte heller var guds bästa barn och säkert hade dödat Aqua om inte Jeff hade gått mellan, men är synd om Kat som varit ledsen i 18år över någon som hon hade kunnat lämnat bakom sig om hon hade fått all information där och då. Sen att man som polis sopar saker under mattan för att det inte ska komma fram vissa grejer som kan svärta ner ens namn tror jag inte är så vanligt i Sverige men garanterat i andra länder.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...