30 juli 2017

I.V Steinman - Mysteriet med den försvunna katten

Bok #1 i serien om Balthasar Bruns detektivbyrå
Handling
Mitt under ett segt och trist sommarlov får Henny syn på en intressant lapp på bibliotekets anslagstavla. På lappen står det att en detektiv letar efter en assistent, men det finns inget telefonnummer men Henny har hunnit bli nyfiken och söker upp Balthasar Brun vilket visar sig vara en gammal man med krulligt hår och han har ofta en pipa i mungipan. Balthasar är tveksam till om en liten flicka verkligen klarar av att vara assistent till en äkta mästerdetektiv, så Henny gör en överenskommelse med honom: Om hon klarar av att leta reda på en försvunnen katt inom en vecka, då får hon jobbet. Och nu är inte sommarlovet inte så segt och trist längre...

Mina åsikter
Vilken charmig bok, lite som en modern Kitty fast yngre. Jag tror den här boken passar riktigt bra för barn i 8-12 års åldern, även om jag som vuxen också tyckte det var en spännande och välskriven bok som var lätt att läsa och inga problem att hänga med i och man blir inte heller idiotförklarad och får saker förklarade för sig flera gånger utan texten flyter på riktigt bra! Jag kommer helt klart läsa fler böcker i den här serien när de kommer och hoppas mina barn kommer vilja läsa dessa när de blir lite äldre. 
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...