11 maj 2017

Renée Ahdieh - the Wrath & the Dawn

Den här boken är inspirerad av Tusen och en natt (som jag inte har läst)
Den här boken handlar om en 18årig kung Khalid som varje dag gifter sig med en ny flicka och varje morgon hittas hon strypt. En av dessa flickor var kusin till Shahrzad, enda sättet för Shahrzad att stoppa kungen är att se till att han inte kan gifta sig med fler flickor, men för att lyckas med sin plan måste hon komma kungen nära så hon är frivillig till att gifta sig med kungen. Shahrzad berättar sagor för Khalid på nätterna, sagor som ger Shahrzad en chans att överleva ännu en natt.

Hur kan man tillåta att så många flickor dör? Alltså de borde ju ta slut till slut eller? Jag har hört så mycket bra om den här boken men jag som är dyslektiker hade så svårt med att alla hade så konstiga namn och det var dessutom massa smeknamn och karaktärer att hålla reda på så jag tyckte det var rätt jobbigt. Problemet var inte språket (den är på engelska)utan att det är så mycket att hålla koll på.
Betyg 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...