31 maj 2017

Pierre Lemaitre - Alex

Handling
Alex Prevost blir brutalt överfallen på öppen gata och inkastad i en vit skåpvagn, hennes kidnappare lämnar henne sedan naken i en bur som är upphängd i taket i en övergiven fabriksbyggnad. Dagarna går och tiden börjar rinna ut, blir det hungern, törsten eller råttorna som kommer göra slut på Alex liv?
Det enda beviset på att Alex är försvunnen är ett ögonvittne som kommissarie Camille Verhoeven förhör gång på gång, för det finns inga andra spår och de har ingen aning om vem som blivit kidnappad. För det är ingen som är saknad som stämmer in på beskrivningen och de har ingen misstänkt men i takt med att han långsamt lyckas nysta med de väldigt små ledtrådarna så kommer de närmare och närmare för att lyckas hitta Alex. Men det de inte vet är att Alex inte är något vanligt offer och att försöka rädda hennes liv är snart det minsta av kommissariens bekymmer.

Mina åsikter
Det här är nog den första franskaboken jag har läst, jag tyckte det var lite jobbigt med namnen, Alex Louis, Camille, inga konstiga namn egentligen men jag fick koncentrera mig ordentligt för att ha koll på vem som har vilket kön, vilket inte har betydelse i grund och botten men i en bok där det står hon och han underlättar det.

Jag tycker att bitvis under första halvan av boken så är boken lite seg, när poliserna inte vet vem de letar efter varken kidnapparen eller den som är kidnappat, men då får vi läsa ur Alex synvinkel och det är så hemskt att läsa hur hon blir torterad och man förstår inte varför. Men ju längre man läsa ju fler svar får vi och i andra halvan svänger det och vi får lära känna Alex, den hon egentligen är och i slutet får vi svar på alla frågor. Det finns många "monster" med i den här boken och jag tycker Alex story är berättad så bra.
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på adlibris bokus cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...