29 maj 2017

Bodström & Lampers - Bodenfallet

Det här är första boken som Bodström & Lampers har skrivit i bokserien om Svenska brott.
Handling
I maj 2013 hittas en 20årig flicka död och styckad i en skog utanför Boden, hon har varit försvunnen i nästan tre veckor. En misstänkt gärningsman grips men förnekar all inblandning i hennes död. Polisutredningens uppgift blir att försöka få fram alla svar, men trots ett intensivt arbete återstår fortfarande en mängd stora frågetecken när rättegången ska börja: Vilken var egentligen döds orsaken? Var mördades flickan? När skedde mordet och styckningen? Var finns mordvapnet? Och var det egentligen ett mord? Trots detta döms en ung man för dådet i såväl tingsrätt som hovrätt. Men var det rätt person som dömdes eller handlar det om ett justitiemord? Och hur mycket av sanninge kom egentligen fram i domstolen?

Mina åsikter Jag bor inte så långt ifrån Boden, så jag följde det här väldigt mycket på de sociala medierna, så det var tyvärr inte så mycket nytt för mig. Men det var intressant att läsa boken, jag gillar hur den var uppbyggd och jag tror att de andra böckerna om fall jag inte är lika insatt i kommer bli jätte intressanta att läsa. Jag hade dock gärna fått läsa lite mer om vad som hände efter att personen blev dömd, att man hade intervjuat den som dömdes, kanske de anhöriga o.s.v
Betyg 4 av 5
boken finns att köpas på  adlibris  bokus  cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I min brevlåda [September-Oktober 2023]

  Rec.ex:  0 Överraskning:  0  Köpta/Fått:  0  Rensat bort:  241 (lästa)     177  (olästa)   Lästa:  0 Sammanfattning:  Det rensades bort en...